Over ons Actueel Nieuws

Novel biomarker panels in diabetic kidney disease

Predicting disease progression and response to therapy, and monitoring drug effect
Promotie:dr. M.J. (Michelle) Pena
Wanneer:21 december 2015
Aanvang:09:00
Promotors:D. (Dick) de Zeeuw, prof. dr. H.J. (Hiddo) Lambers Heerspink
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Novel biomarker panels in diabetic kidney disease

Nieuwe biomarkers voor vroege opsporing nierfalen bij diabetes mellitus type 2

Patiënten met diabetes mellitus type 2 (DMT2) hebben een verhoogde kans op achteruitgang van de nierfunctie en uiteindelijk nierfalen. Michelle Pena beschrijft in haar proefschrift nieuwe biomarkers die afname van de nierfunctie in een vroeg stadium al kunnen voorspellen. Bovendien identificeerde zij biomarkers om de effectiviteit van behandeling goed te voorspellen en te monitoren.

Achteruitgang in nierfunctie door diabetes mellitus (diabetische nefropathie) treedt bij ruim een kwart van de patiënten met DMT2 op. De ziekte kan uiteindelijk leiden tot eindstadium nierfalen. Om dit te voorkomen, is het belangrijk om de achteruitgang van de nierfunctie tijdig te vast te stellen en te behandelen.

Nierfalen kan vastgesteld worden met behulp van biomarkers, stoffen die horen bij specifieke processen van nierfalen. Omdat ieder stadium van nierfalen andere biomarkers heeft, is een scala van verschillende biomarkers nodig om nierfalen goed aan te tonen. Pena onderzocht een nieuwe serie biomarkers in een studie met 82 diabetes patiënten, die gedurende vier jaar werden gevolgd. Zij toonde aan dat het gebruik van deze nieuwe serie biomarkers nierfalen inderdaad beter voorspelt dan de traditionele biomarkers.

Als nierfalen vroeg ontdekt wordt, kan ook de behandeling vroeg beginnen. Patiënten reageren echter niet allemaal hetzelfde op een behandeling. Daarom identificeerde Pena  nieuwe biomarkers om de effectiviteit van verschillende soorten medicatie goed te kunnen voorspellen en de behandeling te monitoren. Hoewel hier nog meer onderzoek naar gedaan moet worden, lijkt het goed mogelijk om met biomarkers de effectiviteit van de behandeling te voorspellen en te monitoren. Gebruik van deze kan de kwaliteit van leven van patiënten met diabetes mellitus type 2 aanzienlijk verbeteren.

Michelle Pena (1979) studeerde Public Health Epidemiology aan de San Diego State University (VS).  Haar onderzoeksprogramma valt onder het onderzoeksprogramma van het Groninger Kidney Center binnen onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd gefinancierd door een programma van de EU. Inmiddels is Pena werkzaam als post-doctoral researcher in het UMCG.