Over ons Actueel Nieuws

Towards effective interventions for transgender people and their clients to prevent HIV infection and transmission

A study of the psychological determinants, sexual behavior s, and socio-demographic characteristics related to condom use and health care use
Promotie:Mw. C. Prabawanti
Wanneer:21 december 2015
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. A. (Arie) Dijkstra, prof. dr. A.P. Buunk
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Towards effective interventions for transgender people and their
clients to prevent HIV infection and transmission

Inventarisatie van risicogedrag van man-vrouw transgender sekswerkers en hun klanten in Jakarta, Indonesië

Ciptasari Prabawanti verzamelde voor haar promotieonderzoek informatie over man-vrouw transgender sekswerkers in Jakarta, Indonesië om hen en hun klanten te stimuleren tot gezondheidsbevorderend gedrag. Zij interviewde daarvoor 209 transgender sekswerkers en 250 van hun cliënten. Zij stelde de sekswerkers vragen over condoomgebruik, soa-tests en behandeling en hiv-tests.

Veel man-vrouw transgenders in Indonesië zijn geïnfecteerd met hiv; velen gebruiken tevens drugs. Om hiv-infectie onder transgenders te verminderen en overdracht te voorkomen, zouden zij toegang moeten hebben tot alle preventieve diensten: onderwijs, preventie, condooms, hiv-tests, soa screenings en behandeling.

De klanten bleken jong, getrouwd, en hetero- of biseksueel te zijn en verbleven voor langere tijd in Jakarta. Prabawanti inventariseerde hun condoomgebruik tijdens seks met transgender sekswerkers en met vrouwen. Haar studie levert essentiële informatie waardoor toekomstige gezondheidsinterventies met meer succes kunnen worden ondernomen.

Ciptasari Prabawanti deed haar promotieonderzoek als Senior Community Outreach and Program Coordinator aan het Johns Hopkins University Center for Communication Program in Baltimore, VS.