Over ons Actueel Nieuws

On systemic risk formation

The role of risk spillovers, interconnectivity and macroprudential policy
Promotie:J.J. (Jakob) Bosma, PhD
Wanneer:18 december 2014
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. K.F. (Kasper) Roszbach, prof. dr. M. Koetter
Copromotor:dr. L. (Lammertjan) Dam
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
On systemic risk formation

Onderlinge verbondenheid van banken draagt bij aan systeemrisico financiële sector

Jakob Bosma deed onderzoek naar het ontstaan van systeemrisico binnen de financiële sector. Hij toont aan dat (naast het aantal en de grootte van banken) de verbondenheid van banken onderling op het gebied van bijvoorbeeld kredietrisico bijdraagt aan het tot stand komen van systeemrisico. Bosma concludeert ook dat banken die een centrale positie innemen in de industrie tijdens een financiële crisis eerder in aanmerking komen voor herkapitaliseerfondsen.

Daarnaast toont Bosma aan dat financiële autoriteiten op het gebied van regulering rekening dienen te houden met de onderlinge afhankelijkheid tussen beleidsinstrumenten. Het negeren van deze afhankelijkheid kan leiden tot verkeerde voorspellingen en daardoor tot onwenselijke uitkomsten.

Tot slot presenteert Bosma een kredietrisicomodel dat kan worden gebruikt om Credit Default Swap-contracten te waarderen. Het model kan eventueel rekening houden met de aanwezigheid van impliciete garanties die door de overheid aan banken zijn gegeven. Een validatiestudie toont aan dat geschatte impliciete garanties inderdaad een verband hebben met daadwerkelijk uitgekeerde herkapitaliseerfondsen die gefinancierd zijn met belastinggelden.

Jakob Bosma deed de Research Master in Economics & Business. Hij verrichtte zijn onderzoek binnen het programma EEF van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.