Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. I.P. Handayani: Correlations between charge, orbital, and spin degree of freedom in magnetically competing systems

Wanneer:vr 02-05-2014 om 14:30
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. I.P. Handayani

Proefschrift: Correlations between charge, orbital, and spin degree of freedom in magnetically competing systems

Promotor(s): prof.dr.ir. P.H.M. van Loosdrecht

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Fundamenteel fysisch onderzoek aan overgangsmetalen

Overgangsmetaaloxiden hebben een groot aantal materiaaleigenschappen die interessant zijn voor fundamenteel onderzoek. De interactie tussen lading, baan, rooster en spin vrijheidsgraden in deze materialen kan veel inzicht geven in eigenschapen als hoge temperatuur supergeleiding, kolossale magnetoweerstand en multiferroi gedrag. In haar proefschrift belicht Ismudiati Handayani de rijke verscheidenheid aan lading-, baan-, rooster- en spingeordende toestanden van enkele overgangsmetaaloxides en de intrigerende statische en dynamische eigenschappen die voortkomen uit deze ordening.

Tot de onderzochte systemen behoren TbMnO3, Pr0.5Ca1.5MnO4 en ijzer-jarosiet. Handayani gebruikte een verscheidenheid aan statische en tijd-opgeloste technieken om de onderliggende fysische interacties te bestuderen. Het belangrijkste experimentele gereedschap was optische spectroscopie in combinatie met karakterisering van de structuur, soortelijke warmte, elektrisch transport en magnetische eigenschappen. Bijzondere aandacht is geschonken aan het zoeken en verkennen van lading-orbitaal ordening verschijnselen, de formatie van magnetisch geordende fasetoestanden, de stabiliteit en dynamica van de bijbehorende faseovergangen, de tijdelijke optische respons en veranderingen in de structuur.

Het onderzoek werd verricht bij het Zernike Institute for Advanced Materials en gefinancierd door de Schlumber Faculty For Future en het Nuffic-Netherlands Fellowship Program. Ismudiati Handayani is docent aan de Telkom University Indonesia.