Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. S. de Vries: Student orientation as a catalyst for career-long teacher learning. Beliefs about learning and teaching and participation in learning activities by experienced and student teachers in Dutch secondary education

Wanneer:do 10-04-2014 om 14:30
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. S. de Vries

Proefschrift: Student orientation as a catalyst for career-long teacher learning. Beliefs about learning and teaching and participation in learning activities by experienced and student teachers in Dutch secondary education

Promotor(s): prof.dr. W.J.C.M. van de Grift

Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Leerlinggerichte leraar ontwikkelt ook zichzelf meer

Leraren in het voortgezet onderwijs die sterk gericht zijn op hun leerlingen en niet alleen op het vak, ontwikkelen ook zichzelf meer. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Siebrich de Vries, lerarenopleider bij de Lerarenopleiding van de RUG. De leerlinggerichte docent houdt vaker zijn kennis en vaardigheden op peil, reflecteert meer en werkt vaker samen met collega’s. En docenten die zich blijven ontwikkelen, zijn betere docenten.

Als docent Frans, als nascholingscoördinator aan de universitaire lerarenopleiding en nu als lerarenopleider merkte De Vries dat docenten heel verschillend omgaan met hun eigen leren. Om te weten te komen waarom dat zo is deed zij onderzoek in het voortgezet onderwijs en op de lerarenopleidingen. Twee eigenschappen zijn bij docenten duidelijk te onderscheiden: vakgericht en leerlinggericht. De vakgerichte leraar is vooral bezig met het overdragen van kennis en houdt zich niet bezig met de behoeften van individuele leerlingen. De leerlinggerichte leraar is meer gericht op de vraag hoe de leerling het beste kan worden aangezet om te leren en welke didactische middelen hij daarvoor moet inzetten.

Beide eigenschappen zijn voor een goede leraar van belang, stelt De Vries. Uit haar onderzoek blijkt echter dat niet alle docenten in even grote mate over beide eigenschappen beschikken.

Verder concludeert De Vries dat de vakgerichte leraren het minst geneigd zijn om zichzelf te ontwikkelen. Dat blijkt ook bij leraren in opleiding zo te zijn. Studenten die het meeste leren, die erg leerlinggericht én vakgericht zijn, zijn al ook betere docenten. Ze houden beter orde, ze leggen beter uit, en hun lessen zijn leerzamer voor leerlingen. Om de leerlinggerichtheid van leraren te verhogen pleit De Vries onder meer voor selectie aan de poort bij de lerarenopleiding.