Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. N.V. Ayala Núñez: Dengue virus cell entry. Unraveling the role of antibodies, maturation status, and antiviral drugs

Wanneer:wo 02-04-2014 om 12:45
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. N.V. Ayala Núñez

Proefschrift: Dengue virus cell entry. Unraveling the role of antibodies, maturation status, and antiviral drugs

Promotor(s): prof.dr. J.M. Smit, prof.dr. J.C. Wilschut

Faculteit: Medische Wetenschappen

Meer inzicht in rol antistoffen tijdens dengue-infectie

Antistoffen bepalen hoe dengue-virusdeeltjes een cel binnendringen. Dat concludeert Vanesa Ayala Núñez in haar promotieonderzoek. Antistoffen binden aan virusdeeltjes waarna ze worden opgenomen door cellen om te worden afgebroken. Dengue ontsnapt echter aan afbraak waardoor infectie van de cel plaatsvindt.

Dengue, ook wel bekend als knokkelkoorts, is de meest voorkomende tropische, virale infectieziekte. De ziekte wordt overgebracht door muggen. Meestal gaat dengue vanzelf over, maar soms ontwikkelt een patiënt een ernstige vorm van de ziekte met mogelijk fataal verloop. Ayala Núñez stelt voorop dat al ruime tijd bekend is dat zuigelingen (via de moedermelk) en mensen die opnieuw geïnfecteerd worden, de grootste risico’s lopen om die ernstige vorm van de ziekte te ontwikkelen. Dit komt omdat deze mensen pre-existerende antistoffen hebben tegen dengue. Toch is nog onduidelijk hoe antistoffen de effectiviteit van dengue-virusdeeltje kunnen beïnvloeden.

De promovenda bestudeerde daarom op celniveau wat er precies gebeurt wanneer een virusdeeltje een menselijke cel infecteert. Zij deed dat met behulp van lasermicroscopie in twee scenario’s: in af- en aanwezigheid van antistoffen. Ook testte Ayala Núñez twee nieuwe geneesmiddelen tegen dengue (de antibiotica LTA-949 en SA-17). Ze heeft een volledig nieuw virusopnamemechanisme ontdekt waardoor we nu beter begrijpen hoe antistof-gebonden dengue kan ontsnappen aan afbraak. Ook stelt ze dat beide geneesmiddelen goede resultaten laten zien, zowel bij een eerste infectie als bij een herinfectie, dus in aanwezigheid van antistoffen. Deze inzichten brengen de behandeling en preventie van dengue weer een stap dichterbij.

Vanesa Ayala Núñez (1981) studeerde Biologie aan de Universidad de las Americas-Puebla in Mexico. Van 2005-2009 verrichtte ze vervolgens een promotieonderzoek aan de Universidad Autonoma de Nuevo Leon in Mexico waar ze haar eerste doctorsgraad behaalde. Het huidige promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Medische Microbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door de onderzoeksschool GUIDE en Erasmus Mundus.