Over ons Actueel Nieuws

Promotor(s): prof.dr. J.M. Smit, prof.dr. S. Urcuqui Inchima

Faculteit: Medische Wetenschappen

Dendritische cellen faciliteren Dengue-infectie

Dendritische cellen, een bepaald soort afweercellen, spelen een belangrijke rol in het verloop van een Dengue virus infectie. Dat stelt Silvia Torres Pedraza in haar promotieonderzoek. Zij bestudeerde de rol van dendritische cellen in de infectie met het Dengue-virus.

Dengue, ook wel bekend als de knokkelkoorts, is de meest voorkomende tropische virale infectieziekte. De symptomen zijn koorts, huiduitslag en pijnlijke gewrichten. De ziekte wordt overgebracht door muggen en komt sinds kort ook in Europa (bijvoorbeeld in Portugal) voor. Meestal gaat Dengue vanzelf over, maar soms ontwikkelt een patiënt een ernstige vorm van de ziekte met mogelijk fataal verloop. Ernstige ziekte wordt gekenmerkt door een verhoogde ontstekingsreactie.

Onderzoekers weten al dat het virus zich kan vermenigvuldigen door handig gebruik te maken van menselijke afweercellen, zoals monocyten, macrofagen (‘opeetcellen’) en dendritische cellen. Torres Pedraza bestudeerde de rol van die laatste groep cellen in het infectieproces.

De promovenda komt tot een aantal belangrijke conclusies. Zo kan de ernstige vorm van de ziekte volgens haar wellicht al in een vroeg stadium van de ziekte voorspeld worden door analyse van het expressieniveau van toll-like receptoren (een soort ‘poortwachters’) van de dendritische cellen. Ook spreekt haar onderzoek de recente zienswijze tegen dat het virus voornamelijk voorloper-dendritische cellen gebruikt voor vermenigvuldiging. De kwaliteit van de nieuw gevormde virusdeeltjes in deze cellen is volgens de promovenda slecht en leidt slechts zelden (1 op 1.000-10.000) tot de infectie van een nieuwe cel. Bovendien lijken dendritische cellen het verloop van de infectie te bepalen aangezien er een verhoogde ontstekingsreactie wordt waargenomen in aanwezigheid van lage hoeveelheden dengue-antistoffen.

Silvia Torres Pedraza (1984) studeerde microbiologie aan de Universiteit van Santander. Zij verrichtte haar onderzoek bij de afdeling Medische Microbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen en de immuno-virologie onderzoeksgroep van de universiteit van Antioquia, Medellin, Colombia. Het onderzoek werd gefinancierd door GUIDE en het Departamento administrativo de Ciencia y Tecnología (COLCIENCIAS).