Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. O. Kuzmin: Intrinsic and extrinsic size effects in metallic glasses

Wanneer:vr 21-03-2014 om 11:00
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. O. Kuzmin

Proefschrift: Intrinsic and extrinsic size effects in metallic glasses

Promotor(s): prof.dr. J.T.M. de Hosson

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Structuur metallisch glas op nanoschaal in beeld gebracht

Enkele jaren geleden zijn metaallegeringen gemaakt met een structuur die vergelijkbaar is met die van glas, d.w.z. amorf in plaats van kristallijn. Ze worden ‘metallisch glas’ genoemd en hebben unieke eigenschappen, ze zijn bijvoorbeeld zeer goed bestand tegen beschadigingen. Oleksii Kuzmin onderzocht de mechanische eigenschappen ervan door de structuur onder verschillende druk- en trekcondities op nano-schaal te bekijken met zeer geavanceerde apparatuur.

Oleksii Kuzmin (Oekraïne) studeerde aan de Karazin Kharkiv National University. Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Zernike Institute for Advanced Materials van de RUG. Kuzmin gaat verder met onderzoek als postdoc aan de TU Eindhoven.