Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. B. Drop: From photosystem I to photosystem II. Travelling across the thylakoid membrane of Chlamydomonas reinhardtii with LHCII

Wanneer:vr 14-03-2014 om 16:15
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. B. Drop

Proefschrift: From photosystem I to photosystem II. Travelling across the thylakoid membrane of Chlamydomonas reinhardtii with LHCII

Promotor(s): prof.dr. R. Croce

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Fotosysteem van groene alg heeft grote capaciteit

Bartlomiej Drop bestudeerde fotosynthetische complexen in de groene alg Chlamydomonas reinhardtii. Het doel was om uitgebreide structurele en functionele informatie over Fotosysteem I en Fotosysteem II te krijgen en om hun flexibiliteit in verschillende omgevingsomstandigheden te testen. De resultaten laten zien dat de light-harvesting capaciteit van de beide fotosystemen I en II in C. reinhardtii groter is dan die van de fotosystemen van planten.

Om aan de veranderende lichtomstandigheden aan te passen, is de light-harvesting capaciteit van Fotosysteem I en Fotosysteem II gemoduleerd om fotosynthese te maximaliseren en fotobeschadiging te minimaliseren. Drop laat zien dat Fotosysteem I in toestand 2 de mogelijkheid heeft om twee LHCII trimeren en een monomeer te binden als aanvulling op zijn negen Lhca’s. Het is het grootste Fotosysteem I complex dat ooit is geobserveerd, veel groter dan dat van vaatplanten waar slechts één LHCII trimeer een verband met Fotosysteem I bleek te houden in toestand 2. De verkregen informatie vormt de basis voor een volledig begrip van light-harvesting en de regulatie daarvan in deze alg.

Het onderzoek van Bartlomiej Drop werd uitgevoerd bij het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute. Hij gaat werken bij het Poolse bedrijf Lab-Jot.