Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. J. Veenstra: Missed opportunities? Germany and the transatlantic labor-productivity gap, 1900-1940

Wanneer:do 20-02-2014 om 11:00
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. J. Veenstra

Proefschrift: Missed opportunities? Germany and the transatlantic labor-productivity gap, 1900-1940

Promotor(s): prof.dr. H.J. de Jong

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Duitse arbeidsproductiviteit bleef achter door inefficiënt gebruik van moderne technologieën

In de vroege twintigste eeuw slaagde Europa er niet in om de snelle Amerikaanse industriële arbeidsproductiviteitsgroei bij te houden. De snellere Amerikaanse productiviteitsontwikkeling in de periode 1900-1940 roept de vraag op of de VS de groeipotentie van nieuwe technologie beter exploiteerden dan Europese landen. In zijn proefschrift bestudeerd Joost Veenstra deze vraag voor Duitsland, waarbij hij de conventionele verklaringen voor het Duits/Amerikaanse arbeidsproductiviteitsverschil in twijfel trekt.

Traditioneel wordt de Europese achterstand toegeschreven aan een hogere Amerikaanse kapitaalintensiteit, maar Veenstra toont aan dat Duitsland tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog snel technologieën adopteerde die vergelijkbaar waren met de technologieën in de VS. Dat verminderde het arbeidsproductiviteitsverschil niet, omdat die nieuwe technologieën in Duitsland inefficiënt werden gebruikt. Hoewel het toenemend gebruik van moderne technologie het arbeidsproductiviteitsverschil op korte termijn niet verkleinde, was zij volgens Veenstra wel een belangrijke opstap naar arbeidsproductiviteitsconvergentie in de naoorlogse periode.

Joost Veenstra verrichtte zijn onderzoek op de afdeling Economics, Econometrics and Finance van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Zijn onderzoek valt binnen het door NWO gefinancierde project ‘Modern Times. European Capitalism in the Second Industrial Revolution 1900-1950’.