Over ons Actueel Nieuws

Promotie Mw. F.Kurniawati: Teachers’ attitudes, knowledge, and teaching strategies towards students with special educational needs in primary inclusive education in Indonesia

Wanneer:do 19-06-2014 16:00 - 17:00
Waar:Aula

Leerlingen met beperkingen in het reguliere onderwijs in Indonesië

De opname van leerlingen met beperkingen in het reguliere onderwijs (ook wel inclusief onderwijs genoemd) is een internationale trend en dient het recht op onderwijs voor iedereen, ongeacht beperking, te garanderen. De trend naar inclusief onderwijs is in 2003 formeel geïntroduceerd in Indonesië. Leerkrachten spelen een belangrijke rol in het succes van de implementatie van inclusief onderwijs. De attitudes, kennis over beperkingen, en onderwijsstrategieën van leerkrachten worden gezien als belangrijke vereisten om leerlingen met beperkingen onderwijs te kunnen geven in een reguliere school. Echter, een evaluatie van de implementatie van inclusief onderwijs in Indonesië, heeft verschillende factoren gevonden die het succes van inclusief onderwijs belemmeren: 1) beperkte kennis van leerkrachten over het begrip inclusief onderwijs, 2) weinig vermogen van leerkrachten om onderwijs te geven aan leerlingen met beperkingen. Het algemene doel van dit onderzoek is om meer kennis te verkrijgen over attitudes, kennis over beperkingen en onderwijsstrategieën van reguliere basisschoolleerkrachten in Indonesië en deze drie factoren te verbeteren middels een leerkracht training.

Het onderzoek van Farida Kurniawati laat zien dat leerkrachten over het algemeen geen positieve attitude hebben ten opzichte van leerlingen met beperkingen in het reguliere onderwijs. Daarnaast wordt er weinig gebruik gemaakt van effectieve onderwijsstrategieën in de praktijk. Door middel van een training is getracht de attitudes, kennis over beperkingen en onderwijsstrategieën van leerkrachten te verbeteren. Het onderzoek naar de effectiviteit van de training heeft positieve korte-termijn effecten laten zien op de drie uitkomstmaten (d.w.z., attitudes, kennis over beperkingen en onderwijsstrategieën), met effectgroottes variërend van gemiddeld tot groot.

Farida Kurniawati deed haar promotieonderzoek bij de Lerarenopleiding van de RUG, gefinancierd door de overheid van de Republiek Indonesië en het Bernoulli Fellowship Programme. Zij is docent aan de universiteit van Indonesië.