Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. M. Hanstein: Asymmetric catalysis in the synthesis of cis-cyclopropyl containing fatty acids and the addition of Grignard reagents to carbonyl compounds

Wanneer:vr 14-02-2014 om 12:45
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. M. Hanstein

Proefschrift: Asymmetric catalysis in the synthesis of cis-cyclopropyl containing fatty acids and the addition of Grignard reagents to carbonyl compounds

Promotor(s): prof.dr. A.J. Minnaard

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Synthese van natuurlijke verbindingen uit celwanden

De celwand van Mycobacterium tuberculosis, de bacterie die bij de mens tuberculose veroorzaakt, is een voorbeeld van een bijzondere celwand met een zeer lage doordringbaarheid. Bestaande behandelingen zijn daardoor minder effectief. Voor verder onderzoek aan dit probleem is het belangrijk om te kunnen beschikken over verschillende verbindingen uit de celwand in zeer zuivere vorm. De chemische synthese van deze verbindingen is een goede manier om ze in handen te krijgen.

Het eerste gedeelte van het proefschrift van Miriam Hanstein gaat over de synthese van dergelijke chemische verbindingen (lipiden en vetzuren), die zijn geisoleerd uit de celwand van bacterien.

In het tweede deel van haar proefschrift beschrijft ze de verdere ontwikkeling van een nieuwe methodologie om in een stap secundaire en tertiaire alcoholen enanioselectief te synthetiseren. Deze methodologie werd eerder ontwikkeld in het instituut waar zij werkte en is gebaseerd op de koper(I)-gekatalyseerde additie van Grignard reagentia aan aldehyden en ketonen.

De ontwikkeling van nieuwe methodologieen is een belangrijk deel van scheikundig onderzoek. Hierdoor worden bestaande processen geoptimaliseerd en nieuwe synthese routes ontwikkeld voor bijvoorbeeld natuurstoffen. Bij het ontwikkelen van een nieuwe methodologie is tegenwoordig niet alleen de regio- en stereoselectiviteit van belang, maar speelt ook de atoomeconomie een rol om de methodologie duurzaam te maken.

Het onderzoek van Miriam Hanstein werd uitgevoerd bij het Stratingh Institute for Chemistry van de RUG en gefinancierd door NWO.