Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. V.D. Vo: Subsidiary decision-making autonomy in multinational enterprises

Wanneer:ma 20-01-2014 om 14:30
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. V.D. Vo

Proefschrift: Subsidiary decision-making autonomy in multinational enterprises

Promotor(s): prof.dr. S. Beugelsdijk

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Nieuw perspectief op relatie tussen hoofdkantoor en dochteronderneming

De verdeling van besluitvormingsautonomie tussen hoofdkantoor en dochterondernemingen is een van de belangrijkste strategische beslissingen die een multinational moet maken. Van Dut Vo biedt in zijn proefschrift een nieuw perspectief op de relatie tussen het hoofdkantoor en de dochterondernemingen van een zogenaamde �multinational enterprise� (MNE), met speciale aandacht voor dochterondernemingen in Centraal en Oost-Europa. Vo concludeert dat MNE�s te maken hebben met een wisselwerking: bij een grotere afstand van het thuisland is het waarschijnlijker dat het hoofdkantoor op de lokale expertise en kennis van de dochteronderneming vertrouwt, vooral in sterk ge�nstitutionaliseerde landen waar lokale inbedding belangrijk is.

Als de afstand toeneemt, dan neemt de mate van besluitvormingsautonomie af, terwijl voor meer innovatie zowel het laagste als het hoogste niveau van besluitvormingsautonomie van de dochteronderneming het beste is. Deze conclusie is een afspiegeling van het belangrijkste en bekendste spanningsveld bij internationale bedrijven: hoe de beste balans te vinden tussen lokaal reactievermogen en mondiale co�rdinatie en integratie.

Van Dut Vo voltooide de Research Master Economics and Business aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichte zijn onderzoek bij de afdeling Global Economics and Management van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Vo werkt tegenwoordig aan de Can Tho University.