Over ons Actueel Nieuws

Promotie Mw. H. Bouwsema: Learning to handle a myoelectric upper-limb prosthesis. The development of an evidence-based guideline for training

Wanneer:ma 03-03-2014 12:00 - 13:00
Waar:Aula

Maar liefst 20 tot 40 procent van de mensen bij wie een armprothese is aangemeten, blijkt deze prothese in de praktijk nauwelijks te gebruiken. Hanneke Bouwsema ontwikkelde in haar promotieonderzoek een trainingsrichtlijn om het gebruik van de armprothese te verhogen. Deze richtlijn kan ergotherapeuten helpen om prothesegebruikers beter te begeleiden. Om het revalidatieproces gericht te kunnen sturen, onderzocht Bouwsema eerst hoe mensen leren omgaan met een armprothese en welke moeilijkheden ze daarbij ondervinden. Daarvoor verrichte ze metingen van de bewegingen van ervaren prothesegebruikers, en ging ze na welke factoren bepalend zijn voor het vaardigheidsniveau van prothesegebruikers. Tot slot bestudeerde ze het leerproces in de revalidatieperiode. Om meer metingen mogelijk te maken, voerde de promovenda een deel van de studies uit met een prothesesimulator (een prothese voor mensen zonder armamputatie). Er werd geoefend met reiken, grijpen en fixeren, en het doseren van de hoeveelheid grijpkracht – een van de moeilijkst te controleren aspecten van het dragen van een prothese. De uitkomsten van de trainingssessies gaven Bouwsema inzicht in de veranderingen in prestaties, en in de beste volgorde van de oefeningen. Dat leidde tot een klinisch gefundeerde trainingsrichtlijn die gebruikt kan worden in de revalidatieperiode om prothesedragers een zo hoog mogelijk vaardigheidsniveau te laten bereiken. Hanneke Bouwsema (Marum, 1982) studeerde Pedagogische Wetenschappen met als afstudeerrichting Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij het Centrum voor Bewegingswetenschappen en de afdeling Revalidatiegeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Haar onderzoek werd onder andere gefinancierd door Otto Bock Healthcare GmbH. Bouwsema werkt als senior onderzoeker bij Adelante Zorggroep, Hoensbroek.