Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. M. Dosz-Majsnerowska: Structural and mechanistic insights into ABC-type ECF transporters for vitamin uptake

Wanneer:vr 17-01-2014 om 11:00
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. M. Dosz-Majsnerowska

Proefschrift: Structural and mechanistic insights into ABC-type ECF transporters for vitamin uptake

Promotor(s): prof.dr. D.J. Slotboom

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Onderzoek naar het werkingsmechanisme van vitaminetransport door celmembranen

Het proefschrift van Maria Dosz-Majsnerowska gaat over de relatie tussen de structuur en het mechanisme van ABC-type ECF transporters voor vitamines uit de bacterie Lactococcus lactis. Energy-Coupling Factor (ECF) transporters vormen een subgroep van de ATP-binding cassette (ABC) transporters en zijn betrokken bij de opname van vitamines door prokaryoten. Ze maken hiervoor gebruik van membraaneiwitten (S-componenten) die hun substraten met een hoge affiniteit binden.

S-componenten kunnen een complex vormen met de ECF-module zodat de substraten actief getransporteerd kunnen worden. De energie hiervoor wordt geleverd door hydrolyse van ATP. In veel gevallen kan de ECF-module een complex vormen met verschillende S-componenten, die verschillende vitamines binden. Op deze manier kunnen chemisch zeer diverse substraten via een vergelijkbare route in de cel worden opgenomen.

In het haar proefschrif beschrijft Dosz-Majsnerowska de karakterisatie van twee verschillende S-componenten voor biotine (BioY) en thiamine (ThiT)). Daarna presenteert ze een hoge-resolutie kristalstructuur van BioY uit L. lactis. Ze analyseerde dit eiwit en zijn homoloog uit Rhodobacter capsulatus. Daaarbij maakte ze gebruik van EPR-spectroscopie, stopped-flow fluorescentie spectroscopie en molecular dynamics simulaties om de structurele veranderingen die plaatsvinden in ThiT uit L. lactis na de binding van thiamine te bepalen. Ook werden de volledige ECF transporters onderzocht en het mechanisme van vitamine transport door ECF transporters uit L. lactis in vivo en in vitro bestudeerd.

Het werk is een voorbeeld van hoe een combinatie van structurele- en biochemische gegevens kunnen bijdragen aan het begrip van biologische systemen.

Maria Dosz-Majsnerowska (Polen, 1984) studeerde aan de universiteit van Wroctan. Het onderzoek werd uitgevoerd bij de afdeling biochemie van de RUG en gefinancierd door NWO. Dosz-Majsnerowska gaat door met het onderzoek als postdoc.