Over ons Actueel Nieuws

Promotor(s): prof.dr. M. Hofker, prof.dr. C. Wijmenga

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuwe relaties tussen genen en diabetes type 2 onderzocht

Met behulp van gegevens uit LifeLines en PREVEND onderzocht promovendus Naishi Li relaties tussen genen en de regulering van vetten (lipiden) en suikers (glucose) in het bloed bij type 2 diabetes.

Type 2 diabetes is wereldwijd een van de meest voorkomende chronische ziektes geworden in de laatste 20-30 jaar. In dit onderzoek heeft Li zich gericht op 95 lipiden loci (genetische regio’s) om hun gezamenlijke en individuele associaties met gevast bloedsuikerspiegel, HbA1c, en insulineresistentie te bepalen. Hij gebruikte hiervoor de gegevens van 10.995 deelnemers aan Lifelines en 2.438 deelnemers aan PREVEND.

Naishi Li (Yangzhou, China, 1974) studeerde Geneeskunde aan het Peking Union Medical College in China. Hij verrichte zijn promotieonderzoek bij de Afdeling Moleculaire Genetica van het Universitair Medisch Centrum Groningen en in het kader van Onderzoeksinstituut GUIDE. Het project werd gefinancierd door CTMM, een NWO VENI beurs, de Nederlandse Hart Stichting, het Diabetes Fonds, de Nierstichting Nederland en het Systems Biology Centre for Metabolism and Ageing (SBC-EMA).