Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. H.T. Kruimer: The non-discrimination obligation of energy network operators. European rules and regulatory practice

Wanneer:do 12-12-2013 om 16:15
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. H.T. Kruimer

Proefschrift: The non-discrimination obligation of energy network operators. European rules and regulatory practice

Promotor(s): prof.dr. M.M. Roggenkamp, prof.dr. H.H.B. Vedder

Faculteit: Rechtsgeleerdheid

Vrije keuze van energieleverancier door het EU-discriminatieverbod

In haar proefschrift analyseert Hannah Kruimer de toepassing van het rechtsbeginsel van non-discriminatie bij het netwerkbeheer. Sinds de vroege jaren 1990 hebben netwerkbeheerders de plicht om hun klanten niet te discrimineren. Dit discriminatieverbod draagt bij aan het bereiken van een geliberaliseerde Europese energiemarkt, waarin Europese consumenten een vrije en echte keuze van energieleverancier hebben.

Het proefschrift biedt zowel ondersteuning aan degenen die het EU-discriminatieverbod toepassen in de dagelijkse praktijk, zoals personen die werkzaam zijn bij netwerkbeheerders, regulerende instanties, rechtbanken en advocatenkantoren als aan degenen die het bestuderen vanuit een wetenschappelijk oogpunt. Kruimer doet voorstellen voor verbeteringen van het huidige wettelijke kader en de toepassing daarvan op Europees en nationaal niveau.

Aan de orde komen onder meer de volgende vragen: waarom hebben energienetwerkbeheerders een non-discriminatie verplichting in het kader van de liberalisering van energiemarkten, hoe heeft het Europese recht geprobeerd discriminatoir gedrag te voorkomen of in te perken sinds de vroege jaren 1990 en wat is het grijze gebied tussen toegestane verschillende behandelingen en verboden discriminatie? Conclusies worden ondersteund op basis van rechtsvergelijkingen met het EU-mededingingsrecht, aanbestedingsrecht en telecommunicatierecht, alsmede een casestudy over hoe energienetwerkbeheerders en regulerende instanties in verschillende lidstaten het EU-discriminatieverbod toepassen.

Hannah Kruimer (1985) rondde de master bedrijfsrecht aan de RUG af en verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Europees recht. Het werd gefinancierd door de Nederlandse Vereniging voor EnergieRecht, Energy Delta Institute, Gas Transport Services en National Grid. Zij is nu EU electricity transmission manager bij Ofgem in London.