Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. A. Draksharapu: Shedding light on active species in Fe, Ni and Cu catalysis. Photochemical, spectroscopical and electrochemical studies

Wanneer:vr 13-12-2013 om 09:00
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. A. Draksharapu

Proefschrift: Shedding light on active species in Fe, Ni and Cu catalysis. Photochemical, spectroscopical and electrochemical studies

Promotor(s): prof.dr. W.R. Browne, prof.dr. B.L. Feringa

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Biologische katalyse-systemen stap-voor-stap doorgelicht

Veel chemische omzettingen worden door de natuur uitgevoerd met opmerkelijke hoge reactiviteit en selectiviteit. Dat gaat via katalyse op een wijze die niet gemakkelijk te imiteren is. Door de mens gemaakte structurele en functionele modellen voor de biologische systemen laten vaak een beperkte reactiviteit en selectiviteit zien als ze gebruikt worden in katalytische reacties.

Om biologische katalyse-systemen beter te begrijpen, kijken onderzoekers naar de tussenproducten (actieve intermediairen) die tijdens het reactieproces worden gevormd. Om hun rol in de katalyse te begrijpen moeten deze zogenaamde intermediairen eerst gegenereerd worden. Vervolgens is het zaak ze te karakteriseren. Daarvoor zijn diverse spectroscopische technieken beschikbaar.

Het onderzoek van Apparao Draksharapu richtte zich met name op het verkrijgen en het karakteriseren van potentieel actieve deeltjes die bestaan uit complexen van overgangsmetalen Draksharapu maakte uitgebreid gebruik van elektrochemie en Raman- en resonantie-Raman-spectroscopie. Hij onderzocht de ijzer- en nikkel-intermediairen FeIV=O, FeIII-OR, FeIII-OCl, NiII-OCl en NiII-O. Ook bestudeerde hij de interactie van kopercomplexen met DNA.

Doel het onderzoek was het beantwoorden van de vraag welk verband er bestaat tussen de deeltjes in oplossing en de katalytische activiteit. Door gebruik te maken van een groot aantal technieken was het mogelijk om een definitieve beschrijving op te stellen van diverse van de intermediairen.

Apparao Draksharapu (India, 1987) studeerde scheikunde aan de University of Hyderabad. Het onderzoek werd uitgevoerd aan het Stratingh Institute for Chemistry van de RUG.