Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. U.M. Domanska: Tumor microenvironment: preclinical insights into therapy resistance and targeting strategies

Wanneer:ma 09-12-2013 om 09:00
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. U.M. Domanska

Proefschrift: Tumor microenvironment: preclinical insights into therapy resistance and targeting strategies

Promotor(s): prof.dr. E.G.E. de Vries

Faculteit: Medische Wetenschappen

Onderzoek naar omgeving tumor op effect antikankertherapie

Voor een effectieve kankerbehandeling is het van belang dat de omgeving van de tumor door deze behandeling geen resistentie ontwikkelt tegen antikankermedicijnen. Urszula Domanska ging na hoe de kankercellen communiceren met hun omgeving om die resistentie te bewerkstelligen. Ze ontdekte dat één specifiek receptor-paar (CXCR4 en CXCL12) in dit proces mogelijk een cruciale rol speelt.

Domanska gebruikte voor haar onderzoek preklinische modellen van prostaat- en borstkanker. Zij concludeert dat in de interactie van de kankercellen met hun omgeving receptor CXCR4 en diens tegenhanger CXCL12 een rol spelen in het ontwikkelen van resistentie tegen traditionele antikankermedicijnen (chemo- en radiotherapie). Receptoren zijn eiwitten op het celmembraan. De belangrijkste functie van dit specifieke receptor-paar is het beïnvloeden van de bewegelijkheid van de cellen over de celmembranen van omliggende cellen. De preklinische studie liet een verhoogde expressie van de CXCR4 en CXCL12 zien. Volgens Domanska wijst dit op hun mogelijke betrokkenheid bij de resistentie, overleving en uitzaaiing van tumoren. De bevindingen leiden tot meer inzicht in de functie en dynamiek van dit soort receptoren en brengen daardoor een betere kankerbehandeling weer een stapje dichterbij.

Urszula Domanska (Polen, 1986) studeerde biologie aan de Universiteit van Lodz. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Oncologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Domanska participeerde in de Graduate School of Medical Sciences en wil haar onderzoek voortzetten als postdoc.