Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. J.F. de Boer: Novel insights into the pathogenesis of metabolic syndrome-related disease

Wanneer:wo 11-12-2013 om 12:45
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. J.F. de Boer

Proefschrift: Novel insights into the pathogenesis of metabolic syndrome-related disease

Promotor(s): prof.dr. U.J.F. Tietge

Faculteit: Medische Wetenschappen

‘Goed cholesterol’ werkt bij patiënten met diabetes type 1 minder goed

Bij patiënten met diabetes type 1 functioneren de HDL-deeltjes (het ‘goede cholesterol’) minder goed in het proces dat afvoer van cholesterol uit het lichaam regelt. Dit verminderde functioneren draagt er mogelijk aan bij dat patiënten met diabetes type 1 een hogere kans hebben op het ontwikkelen hart- en vaatziekten. Dat is één van de conclusies van het promotieonderzoek van Jan Freark de Boer.

De Boer verrichtte onderzoek naar de mechanismen die ten grondslag liggen aan de ontwikkeling van insulineresistentie en de mogelijke rol van veranderde HDL-functie als factor voor het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. De promovendus ontdekte dat het gemis van een bepaald enzym (12/15-lipoxygenase) in de immuuncellen resulteert in een verergering van de mate van insulineresistentie, de voorloper van diabetes type 2. De alvleesklier maakt dan nog wel insuline, maar de overige cellen in het lichaam reageren daar niet meer goed op. Ook concludeert hij dat, bij patiënten met diabetes type 1, HDL-deeltjes minder goed functioneren in de afvoer van cholesterol uit het type cellen dat vaak vernauwingen veroorzaakt in de vaatwand, via de lever, uit het lichaam (‘reverse cholesterol transport’). De promovendus stelt dat dit mogelijk een bijdrage levert aan het verhoogde risico op hart- en vaatziekten in deze groep patiënten.

Jan Freark de Boer (Hoorn, 1981) studeerde Medisch Farmaceutische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Kindergeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door het Groningen Expert Center for Kids with Obesity (GECKO), een stichting die gesponsord wordt door Kruidvat. De Boer werkt op het onderzoekslaboratorium Kindergeneeskunde van het UMCG.