Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. S. Sobhani: Rocker shoes for ankle and foot overuse injuries: a biomechanical and physiological evaluation

Wanneer:wo 04-12-2013 om 14:30
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. S. Sobhani

Proefschrift: Rocker shoes for ankle and foot overuse injuries: a biomechanical and physiological evaluation

Promotor(s): prof.dr. K. Postema, prof.dr. E.R. van den Heuvel

Faculteit: Medische Wetenschappen

Speciale hardloopschoen voorkomt overbelasting van enkel en voet

Een hardloopschoen met afwikkelingscorrectie zou mogelijk blessures, zoals een overbelaste achillespees, kunnen voorkomen. Ook zouden deze schoenen hardlopers met blessures aan de achillespees of voorvoet kunnen helpen bij de behandeling of preventie van deze blessures. Dat concludeert Sobhan Sobhani in zijn promotieonderzoek.

Overbelasting van de achillespees is één van de meest voorkomende hardloopblessures. In eerdere onderzoeken is vastgesteld dat er een relatie is tussen de krachten in de achillespees en het aangrijpingspunt van de afzetkracht op de schoenzool tijdens het lopen. De ‘rockerschoen’, een schoen met afwikkelingscorrectie die is vernoemd naar het Engelse werkwoord ‘to rock’ (schommelen, wiegen) beïnvloedt de positie van dit aangrijpingspunt en zou een manier kunnen zijn om de krachten op de achillespees te verminderen. Sobhani onderzocht of de schoenen ook nuttig kunnen zijn om hardloopblessures te voorkomen en behandelen. Dat bleek het geval.

De promovendus concludeert dat de rockerschoenen de krachten op de achillespees tijdens lopen en langzaam hardlopen inderdaad verminderen. Dat was het geval bij gezonde proefpersonen, maar ook bij mensen met een overbelaste achillespees. Ook de druk op de voorvoet bleek tijdens hardlopen significant af te nemen. Tot slot ontdekte Sobhani dat de zuurstofopname tijdens het hardlopen met rockerschoenen gemiddeld 4,5% hoger lag dan met gewone hardloopschoenen en zelfs 5.6% hoger dan met zogenaamde minimalist shoes – sportschoenen waarmee het lopen op blote voeten wordt nagebootst. Bij alle positieve bevindingen maakt hij wel de kanttekening dat de rockerschoen ook tot een slechtere loopefficiëntie kan leiden.

Sobhan Sobhani (Iran, 1981) studeerde Fysiotherapie aan de Shiraz University of Medical Sciences (Iran). Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Revalidatiegeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Sobhani ontving een beurs van het Ubbo Emmius Fonds.