Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. N. Monshizadeh Naini: Model reduction and control of complex systems

Wanneer:vr 06-12-2013 om 09:00
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. N. Monshizadeh Naini

Proefschrift: Model reduction and control of complex systems

Promotor(s): prof.dr. H.L. Trentelman, prof.dr. M.K. Camlibel

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Regelsystemen onder controle

In zijn proefschrift behandelt Nima Monshizadeh Naini een aantal wiskundige vraagstukken gerelateerd aan modelreductie en regeling van twee soorten complexe systemen: `switched linear systems’ en netwerken van dynamische agenten.

Eerst geeft hij een uitgebreide, gebalanceerde afkappingsmethode voor modelreductie van `switched linear systems’ (SLS). Vervolgens introduceert hij een methode om de dynamische orde van agenten in een netwerk te reduceren, waarbij stabiliteit of synchronisatie behouden blijft in het gereduceerde orde model. Ook analyseert hij de stabiliteit en synchronisatie van netwerken waarbij de agenten een algemene, maar identieke, lineaire dynamica hebben en de onderliggende communicatietopologie willekeurig mag schakelen tussen een eindig aantal toegestane topologieën. De sterk structurele regelbaarheid van systemen die op een graaf gedefinieerd zijn, is het vijfde onderwerp van zijn proefschrift. In het bijzonder toont hij aan dat er een een-op-een relatie is tussen de verzameling van leiders die ervoor zorgen dat het netwerk regelbaar is en de zogenaamde `zero-forcing’ verzamelingen. Ten slotte bestudeert hij het probleem van storingsontkoppeling voor netwerken van dynamische agenten vanuit een graaf-topologisch perspectief. Hij geeft in termen van graphpartities voorwaarden voor de oplosbaarheid van het storingsontkoppelingsprobleem.

Nima Monshizadeh Naini (Iran, 1983) studeerde Control Engineering aan de K.N. Toosi University of Technology (Iran). Het onderzoek werd uitgevoerd bij de afdeling Systems, Control and Applied Analysis van het Johann Bernoulli Institute for Mathematics and Computer Science van de RUG.