Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. Y. Liu: Novel insights in the pathogenesis of Hodgkin lymphoma. Microenvironment, genetic landscape and regulation of HLA expression

Wanneer:ma 02-12-2013 om 12:45
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. Y. Liu

Proefschrift: Novel insights in the pathogenesis of Hodgkin lymphoma. Microenvironment, genetic landscape and regulation of HLA expression

Promotor(s): prof.dr. J.H.M. van den Berg

Faculteit: Medische Wetenschappen

Gemuteerde genen spelen belangrijke rol in ontstaan Hodgkin lymfoom

Het klassieke Hodgkin lymfoom (eerder bekend als ‘de ziekte van Hodgkin’) bestaat voor slechts een zeer klein deel uit tumorcellen en voor het overgrote deel uit normale immuuncellen. Die samenstelling maakt het Hodgkin lymfoom uniek, maar ook lastig te onderzoeken. Promovenda Yuxuan Liu bestudeerde de interactie tussen de tumorcellen en de omgeving, bracht in kaart in welke genen gemuteerd zijn en onderzocht het mechanisme dat leidt tot verlies van antigenen op de lichaamscellen (HLA-moleculen).

Om inzicht te krijgen in wat er precies misgaat in de tumorcellen, gingen Liu en haar collega’s na welke genetische mutaties er optreden in de tumorcellen. Zij deden dat door gebruik te maken van de next-generation-sequencing techniek. Dat leverde 477 genen op die in tenminste twee cellijnen een mutatie hadden. De bevindingen ondersteunen de hypothese dat gemuteerde genen een belangrijke rol spelen in het ontstaan van Hodgkin lymfoom. Daarnaast bestudeerde Liu de rol van twee eiwitten betrokken bij de organisatie van de chromatine structuur, namelijk SATB1 en PML, bij de regulatie van HLA expressie. Het onderzoek draagt bij aan een beter inzicht in het ontstaan en de ontwikkeling van de ziekte.

Yuxuan Liu (China, 1986) studeerde Geneeskunde aan de Peking University te Beijing in China. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Pathologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door de Graduate School of Medical Sciences (UMCG), het Abel Tasman talentprogramma (ATTP) en KWF Kankerbestrijding.