Over ons Actueel Nieuws

Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. P.A. Erba

Proefschrift: Imaging cardio-vascular infection

Promotor(s): prof.dr. A. Signore, prof.dr. G. Mariani, prof.dr. R.A.J.O. Dierckx

Faculteit: Medische Wetenschappen

Infecties in hart en bloedvaten beter op te sporen

Infecties aan hartkleppen, pacemaker of een bloedvatprothese zijn beter op te sporen met radioactief gelabelde witte bloedcellen. Met behulp van scanapparatuur zoals SPECT-CT wordt zichtbaar waar de infectie zich precies bevindt en hoe uitgereid deze is. De techniek werd door UMCG-promovendus Paola Erba verder ontwikkeld.

Steeds meer patiënten krijgen implantaten in het hart of de bloedvaten. Biomaterialen in het lichaam brengen altijd risico’s op infectie met zich mee. Deze zijn lastig op te sporen voor het stellen van een goede diagnose. Erba onderzocht de geschiktheid van hybride camerasystemen met gecombineerde functionele en anatomische beeldvorming bij dergelijke, lastige infecties.

Witte bloedcellen gaan in het lichaam naar geïnfecteerde plaatsen. Door deze cellen te koppelen aan een radioactieve stof, is zichtbaar te maken waar de infectiehaard zich bevindt. Erba onderzocht ook op welke tijden het beste gescand kan worden na injectie van de gelabelde witte bloedcellen. Dit blijkt na 3-4 uur en na 20-24 uur te zijn. Op basis van deze en andere bevindingen van Erba zijn de behandelprotocollen verder ontwikkeld.

Paola Erba (Gallarate, Italië, 1973) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit van Insubria in Italië. Zij verrichte haar promotieonderzoek bij de Afdelingen Nucleaire Geneeskunde van het UMCG, de Universiteit van Pisa en die van Rome. Het project valt binnen het onderzoek naar de moleculaire beeldvorming van infectieziekten en werd gefinancierd door in de eerste plaats de Universiteit van Pisa en verder het UMCG. De titel van het proefschrift van Erba is “Imaging cardiovascular infection.”