Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. S. Op den Dries: Bile duct injury in liver transplantation. Study on etiology and the protective role of machine perfusion

Wanneer:wo 13-11-2013 om 16:15

Promotie: mw. S. Op den Dries, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Bile duct injury in liver transplantation. Study on etiology and the protective role of machine perfusion

Promotor(s): prof.dr. R.J. Porte, prof.dr. J.A. Lisman

Faculteit: Medische Wetenschappen

Machine beschermt kwaliteit van donorlever voor transplantatie

Het doorspoelen van een lever met zuurstofrijke vloeistof beschermt de galwegen van donorlevers. De machineperfusie die UMCG-onderzoeker Sanna op den Dries heeft onderzocht, biedt nieuwe mogelijkheden om donorlevers te kunnen testen, beschermen en in de toekomst mogelijk zelfs te verbeteren.

Levertransplantatie is een succesvolle behandeling voor patiënten met een ernstige leverziekte. Helaas ontstaat bij een deel van de mensen na de transplantatie vernauwingen van de galwegen. Deze complicaties zijn moeilijk te behandelen en leiden vaak tot ziekte en/of de noodzaak tot een tweede transplantatie.

Op den Dries ontdekte dat de oude techniek waarmee donorlevers worden bewaard voor de transplantatie schade veroorzaakt aan de galwegen. Toch constateert zij dat deze schade niet de belangrijkste oorzaak is voor de later optredende vernauwingen van de galwegen die de patiënten na transplantatie ondervinden. In haar onderzoek heeft ze aangetoond dat het vermogen tot herstel (regeneratie) van de galwegen hier bepalend voor is. Om deze herstelcapaciteit van de galwegen te behouden is het essentieel om kwetsbare levers beter te beschermen. Machinepreservatie lijkt deze bescherming te kunnen bieden.

Over het onderzoek van Sanna op den Dries verscheen eerder een persbericht: http://www.umcg.nl/NL/UMCG/Nieuws/Persberichten/Pages/Testritlever.aspx

Sanna op den Dries (Dongeradeel, 1986) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek in het kader van een MD/PhD traject van de Junior Scientific Masterclass bij de afdeling Chirurgie, sectie Hepatopancreatobiliaire Chirurgie en Levertransplantatie in het UMCG en bij Onderzoeksinstituut GUIDE. Het promotieonderzoek werd gefinancierd door de Ubbo Emmius Foundation/JSM Talent Grant, en beurzen van de Jan Kornelis de Cock Stichting, het Tekke Huizingafonds, het Innovatief Actieprogramma Groningen (IAG-3) en de Astellas Transplantationele Research Prijs 2013. Na haar promotie vervolgt Op den Dries haar studie Geneeskunde.