Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. M.O. Hoeke: The role of vitamin A in bile bile acid synthesis and transport and the relevance for cholestatic liver disease

Wanneer:ma 28-10-2013 om 16:15

Promotie: dhr. M.O. Hoeke, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The role of vitamin A in bile bile acid synthesis and transport and the relevance for cholestatic liver disease

Promotor(s): prof.dr. K.N. Faber, prof.dr. H. Moshage

Faculteit: Medische Wetenschappen

Gebrek aan vitamine A kan cholestase (galstuwing) verergeren

Vitamine A speelt een belangrijke rol in de galzouthuishouding. Dat stelt Martijn Hoeke in zijn promotieonderzoek. Uit eerder onderzoek was de omgekeerde relatie tussen galzouthuishouding en vitamine A reeds bekend; patiënten die lijden aan cholestase, galstuwing door stagnatie van de galstroom, ontwikkelen dikwijls een tekort aan vitamine A. Hoekes bevinding heeft mogelijk belangrijke implicaties voor deze patiënten.

Gal en galzouten zijn nodig voor het verteren en absorberen van vetten en vet-oplosbare stoffen in de darm. Een verstoorde galzouthuishouding zorgt ervoor dat er minder vet-oplosbare vitaminen, waaronder vitamine A, worden opgenomen. Hoeke ging na wat de invloed is van vitamine A op de aansturing van genen betrokken bij het aanmaken en transporteren van galzouten in lever en darm.

In het tweede deel van zijn onderzoek paste Hoeke zijn bevindingen toe in een ratmodel. De promovendus stelt vast dat een gebrek aan vitamine A tot een verstoorde galzouthuishouding leidt. Een gebrek aan vitamine A doet het ziektebeeld in cholestatische ratten snel verergeren. Bij het toedienen van vitamine A normaliseerde het ziektebeeld juist. Hoeke pleit er op basis van deze resultaten voor om de vitamine A-status van cholestatische patiënten goed in de gaten te houden.

Martijn Hoeke (Tilburg, 1977) studeerde scheikunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Maag-, Darm- en Leverziekten van het Universitair Medisch Centrum Groningen en participeerde in onderzoeksinstituut GUIDE. Het onderzoek werd gefinancierd door de Maag Lever Darm Stichting (MLDS). Hoeke werkt als docent moleculaire biologie aan de Hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden.