Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. S. Punzhin: Performance of ordered and disordered nanoporous metals

Wanneer:vr 25-10-2013 om 11:00

Promotie: dhr. S. Punzhin, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Performance of ordered and disordered nanoporous metals

Promotor(s): prof.dr. J.Th.M. de Hosson

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Nieuwe techniek voor onderzoek naar de mechanische eigenschappen van nanoporeus metaalschuim

Het onderzoek dat in het proefschrift van Sergey Punzhin wordt beschreven, bestaat uit twee delen. Het eerste deel gaat over experimenten met nanoporeus metaalschuim en over de productie van dit materiaal. In het tweede wordt de ontwikkeling beschreven van een nieuwe en unieke experimentele techniek waarmee mechanische eigenschappen van deze metallische nanoschuimen kunnen worden bepaald.

Nanoporeuze schuimen zijn moderne en veelzijdige materialen met een veelvoud aan toepassingen. Onder andere kunnen ze, omdat ze onder invloed van een elektrische spanning deformeren, dienen als actuator (een actuator is het onderdeel dan een regelsysteem dat de verandering doorvoert die door een sensor is opgemerkt). De actuatie-actie is het gevolg van het injecteren van lading. Dat veroorzaakt een verandering in de mechanische spanningstoestand aan het oppervlak met een meetbare vervorming als gevolg. Punzhin onderzocht of ordening in het nanoschuim een belangrijke invloed heeft op deformatie of niet.

Het tweede deel is gewijd aan de ontwikkeling van een nieuwe techniek om de mechanische eigenschappen van metallisch nanoschuim te testen, die ionstraal-geïnduceerd buigen (IIB) is gedoopt. In het proefschrift laat Punzhin zien dat met IIB bij gebruik van een gefocusseerde bundel met geladen deeltjes (ionen) een zeer hoge precisie en reproduceerbaarheid kan worden bereikt. Een bijkomend voordeel is dat geen mechanisch contact vereist is tussen het vervormingsapparaat en het voorwerp zelf: tijdens IIB buigt het specimen dankzij de invloed van de ionen. Punzhin concludeert dat de IIB-techniek de unieke mogelijkheid biedt om de eigenschappen onderzoeken in zowel geordende als ongeordende nanoporeuze metalen.

Sergey Punzhin (Rusland, 1987) studeerde technische natuurkunde aan het Imperial College of Science, Technology and Medicine (Londen). Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Zernike Institute for Advanced Materials, afdeling Materiaalkunde, van de RUG.