Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. J. van Ark: Role of circulating vascular progenitor cells in the development of macrovascular disease in diabetes

Wanneer:wo 02-10-2013 om 14:30

Promotie: dhr. J. van Ark, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Role of circulating vascular progenitor cells in the development of macrovascular disease in diabetes

Promotor(s): prof.dr. J.L. Hillebrands, prof.dr. B.H.R. Wolffenbuttel

Faculteit: Medische Wetenschappen

Verstoorde balans tussen cellen in bloed diabetespatiënten

Patiënten met diabetes type 2 kampen met een tekort aan schadeherstellende cellen in het bloed, en een licht verhoogd aantal schadeveroorzakende cellen. Dat concludeert Joris van Ark in zijn promotieonderzoek. Dat verklaart volgens hem mogelijk waarom hart- en vaatziekten bij deze patiënten meer voorkomen. Therapie zou zich daarom kunnen richten op het herstellen van deze verstoorde balans.

In het ontstaan van hart- en vaatziekten spelen ziekten van de grote bloedvaten (macrovasculaire ziekten, MVD), een belangrijke rol. Van Ark onderzocht de mechanismen achter de ontwikkeling van MVD, een aandoening die bij mensen met type 2 diabetes twee- tot viermaal zo vaak voorkomt als bij mensen zonder diabetes. Hij bestudeerde daarvoor de rol van in het bloed circulerende vasculaire voorlopercellen.

Sommige voorlopercellen (endotheel voorlopercellen en angiogene cellen) remmen de ontwikkeling van MVD af, terwijl andere (gladde spiercel-voorlopercellen) deze juist stimuleren. Van Ark ontdekte dat het eerste soort voorlopercellen bij diabetespatiënten verlaagd bleek en het tweede licht verhoogd. Daardoor is de balans tussen beschermende en beschadigende voorlopercellen verstoord. De voorlopercellen zijn volgens de promovendus daardoor een mogelijk therapeutisch doelwit om de progressie van ziekten van de grote bloedvaten af te remmen.

Joris van Ark (Apeldoorn, 1983) studeerde Medische Biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Pathologie en Medische Biologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door middel van een Career Development Grant, verstrekt door het Diabetesfonds Nederland aan Van Arks promotor. Van Ark werkt als analist celbiologie bij Materiomics, een spin-off bedrijf van de Universiteit Twente.