Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. E.M. Bos: Therapeutic properties of hydrogen sulfide in ischemia / reperfusion injury

Wanneer:ma 30-09-2013 om 16:15

Promotie: dhr. E.M. Bos, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Therapeutic properties of hydrogen sulfide in ischemia / reperfusion injury

Promotor(s): prof.dr. H. van Goor, prof.dr. R.J. Ploeg

Faculteit: Medische Wetenschappen

Waterstofsulfide beschermt organen tegen zuurstofgebrek

Het zuurstofgebruik van muizen vermindert met 90% als ze worden blootgesteld aan waterstofsulfide (H2S), het gas dat ruikt naar rotte eieren. UMCG-onderzoeker Eelke Bos vergelijkt deze situatie met winterslaap. Hij gebruikte de bevindingen om te onderzoeken hoe de organen van muizen beschermd kunnen worden, bijvoorbeeld tijdens transplantaties.

De afgelopen jaren zijn nieuwe functies van H2S in het lichaam gevonden. Zo blijkt het in veel celtypen te worden gemaakt en speelt het een rol bij een aantal (patho)fysiologische processen zoals regulatie van de bloeddruk, ontstekingsprocessen en de activiteit van verschillende eiwitten.

In het menselijk lichaam wordt H2S onder andere door het eiwit CSE aangemaakt. Bos stelt vast dat de H2S die door dit eiwit wordt gemaakt de nieren beschermt bij zuurstofgebrek. Ook laat hij zien dat bij mensen de hoeveelheid CSE in een nier die getransplanteerd wordt, verband houdt met de werking van de nier na de transplantatie.

Eelke Bos (Amsterdam, 1983) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij voerde zijn promotieonderzoek uit in het kader van de Junior Scientific Masterclass en bij het Onderzoeksinstituut GUIDE. Het onderzoek was een samenwerking tussen de UMCG afdelingen Pathologie en Medische Biologie, Chirurgie en het Kidney Center Groningen en werd gefinancierd door het UMCG (JSM, GUIDE), Nierstichting Nederland, J.K. de Cock stichting en Carburos Metálicos S.A. Bos is inmiddels in opleiding tot Neurochirurg in het Erasmus MC in Rotterdam.