Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. A.T. van der Goot: Genetic modifiers of aging and age-related proteotoxicity

Wanneer:wo 25-09-2013 om 14:30

Promotie: mw. A.T. van der Goot, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Genetic modifiers of aging and age-related proteotoxicity

Promotor(s): prof.dr.ir. E.A.A. Nollen

Faculteit: Medische Wetenschappen

Meer inzicht in mechanismen achter schadelijke eiwitstapeling bij dementie

Plakkerige ziekte-eiwitten lijken een belangrijke rol te spelen bij het verdwijnen van hersencellen, wat kenmerkend is voor neurodegeneratieve ziekten zoals Alzheimer, Parkinson en Huntington. In de hersenen van patiënten worden namelijk ophopingen van deze eiwitten gevonden die er normaal niet zitten. Annemieke van der Goot onderzocht hoe de ziekte-eiwitten precies schade veroorzaken in cellen, hoe ze ophopingen vormen en hoe cellen daarop reageren.

Van der Goot maakte voor haar onderzoek gebruik van de rondworm C. elegans, een modelorganisme voor genetisch onderzoek. Ze ontdekte dat het uitschakelen van twee genen (tdo-2 en moag-4) bij de wormen leidt tot minder schade door het opstapelen van verschillende ziekte-eiwitten. Deze twee genen sturen de productie van respectievelijk de eiwitten TDO-2 en MOAG-4 aan. Dat eerste eiwit is belangrijk voor het afbreken van het aminozuur tryptofaan, dat een bouwsteen is voor stoffen die onder andere invloed hebben op stemming, zelfvertrouwen en slaap. Het tweede eiwit, zo concludeert Van der Goot op basis van haar onderzoek, kan de vorming van eiwitstapeling bevorderen, waarschijnlijk via directe interactie met de ziekte-eiwitten.

De identificatie van beide genen biedt volgens de promovenda niet alleen een beter inzicht in de manier waarop cellen en organismen omgaan met eiwitschade, maar vormt ook het startpunt voor vervolgonderzoek om neurodegeneratieve ziekten te behandelen of uit te stellen.

Annemieke van der Goot (Hengelo, 1984) studeerde Medical and Pharmaceutical Drug Innovation aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij onderzoeksinstituut ERIBA, afdeling Molecular Neurobiology of Ageing, van het UMCG. Haar onderzoek werd gefinancierd door Onderzoeksinstituut GUIDE, de European Research Council, MEERVOUD, Rosalind Franklin Fellowship, Hersenstichting Nederland en het Prinses Beatrix Fonds. Van der Goot werkt als postdoc onderzoeker aan Stanford University, California.