Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. A.J. Shaikh: Single molecule electronics. A systematic approach to study the properties of single porphyrin molecules

Wanneer:vr 27-09-2013 om 16:15

Promotie: dhr. A.J. Shaikh, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Single molecule electronics. A systematic approach to study the properties of single porphyrin molecules

Promotor(s): prof.dr. J.C. Hummelen, prof.dr. J.H. van Esch

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Single molecule electronics: een systematische aanpak om de eigenschappen van enkele porfyrine moleculen te bestuderen

Porfyrinen zijn complexe organische moleculen. Ahson Shaikh onderzocht de geleiding van porfyrine moleculen op het single molecule-niveau.

Shaikh synthetiseerde eerst de trans-amine en thiol gefunctionaliseerde porfyrinen die nodig zijn voor het onderzoek. Vervolgens bestudeerde hij hun binding met goudnanodeeltjes om zo meer te weten te komen over hun interactiesterkte en -dynamiek. Daarna werden de vier porfyrinen geselecteerd die de hoogste bindingsinteractie met gouden nanodeeltjes vertoonden. Tijdens het onderzoek werd foto-geïnduceerde ladingsoverdracht van porphyrins naar quantum dots in hybride systemen waargenomen. Dit resultaat geeft aan dat deze porfyrinen goede kandidaten zijn voor single molecule elektronische studies.

Shaikh deed ook onderzoek naar het single molecule elektronische gedrag van porphyrinen met platina electromigration electrodes en met mechanisch regelbare breekjunctie technieken.

Het onderzoek van Shaikh vergroot het begrip van metaal-molecuul interacties en elektronentransport in een enkel molecuul. Dat is cruciaal voor de verdere ontwikkeling van elektronica op nanoschaal.

Ahson Shaikh (Pakistan, 1979) studeerde Nanomolecular Sciences aan de Jacobs University Bremen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Stratingh Institute for Chemistry en het Zernike Institue for Advanced Materials, beide van de RUG. Shaikh werkt als docent aan het COMSATS Institute of Information Technology in Pakistan.