Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. T.E. Rams: Antibiotic resistance in human periodontitis and peri-implant microbiota

Wanneer:ma 09-09-2013 om 16:15

Promotie: dhr. T.E. Rams, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Antibiotic resistance in human periodontitis and peri-implant microbiota

Promotor(s): prof.dr. A.J. van Winkelhoff, prof.dr. J.E. Degener

Faculteit: Medische Wetenschappen

Microbiologische analyse voor juiste antibioticum parodontale aandoening

Patiënten met een parodontale aandoening reageren zo verschillend op antibiotica, dat een microbiologische analyse uitkomst kan bieden. Die kan laten zien welke antibioticum het probleem aanpakt, en welke niet. Dat concludeert Thomas Rams in een onderzoek in de USA naar het effect van antibiotica bij behandelingen van parodontitis en infecties rond implantaties.

Antibiotica spelen een sleutelrol in het behandelen van parodontitis of vergelijkbare infecties rondom tandheelkundige implantaten. Rams vergeleek in een aantal studies de effecten van specifieke antibiotica op specifieke bacteriën (Streptococcus constellatus, Streptococcus intermedius en Enterococcus faecalis) Hij concludeert dat combinaties van antibiotica meer effect hebben op parodontale aandoeningen dan hoge concentraties van één antibioticum. Ook stelt hij dat van patiënt tot patiënt verschilt hoe het geïnfecteerde gebied reageert op antibiotica. Voor een effectieve behandeling raadt hij daarom een microbiologische analyse aan, voorafgaand aan het starten met antibiotica. Zo’n analyse kan in kaart brengen welk antibioticum de infectie kan aanpakken. De uitkomsten kunnen helpen om de zorg aan patiënten met chronische parodontitis en geïnfecteerde implantaten te verbeteren.

Thomas Edwin Rams (Columbus, Verenigde Staten, 1955) studeerde tandheelkunde aan de Universiteit van Maryland. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen, in samenwerking met het Oral Microbiology Testing Service Laboratory van Temple University, Pennsylvania, USA, waar Rams in 2003/2013 aangesteld was als Paul H. Keyes Professor of Periodontology.