Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. M.M.A. Lensvelt: The endoluminal bypass for occlusive lesions of the superficial femoral artery

Wanneer:wo 11-09-2013 om 11:00

Promotie: mw. M.M.A. Lensvelt, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The endoluminal bypass for occlusive lesions of the superficial femoral artery

Promotor(s): prof.dr. C.J.A.M. Zeebregts

Faculteit: Medische Wetenschappen

Stent goed alternatief voor chirurgische omleiding

Het plaatsen van een stent bij patiënten met perifere vaatziekten leidt tot minder complicaties dan een chirurgische omleiding. Het risico op wondgenezingsstoornissen en oedeem (vochtophoping) is kleiner en de opnameduur in het ziekenhuis aanmerkelijk korter. Dat concludeert Mare Lensvelt in haar promotieonderzoek.

Patiënten met een lange verstopping van de bovenbeenslagader krijgen nu nog vaak een chirurgische omleiding. Dat is een grote operatie met veel complicaties. Soms geneest de wond slecht of stapelt er zich vocht op in de benen. 10 tot 20% van de chirurgische omleidingen faalt binnen een jaar. Lensvelt onderzocht of het plaatsen van een stent (een buisje aan de binnenkant van het vat) ook voor langere verstoppingen (langer dan tien centimeter) een goed alternatief zou kunnen zijn voor een chirurgische omleiding. Dat bleek het geval.

De eerste resultaten van de nieuwe stent laat zien dat er minder complicaties optreden (7.5%). De eerste resultaten na vier jaar zijn zeer goed, in vergelijking met de chirurgische omleiding. Bovendien, zo stelt Lensvelt, kan er later altijd nog een chirurgische omleiding plaatsvinden als de stent faalt. Deze vormt daarom volgens haar een goede brug naar chirurgie, en maakt een omleiding vaak overbodig.

M.M.A. Lensvelt (Tilburg, 1979) studeerde geneeskunde aan de Radboud Universiteit, Nijmegen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek in het Rijnstate ziekenhuis in Arnhem en de Isala Kliniek in Zwolle, in samenwerking met de afdeling Vaatchirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Haar onderzoek maakt deel uit van een groter onderzoeksproject dat nog loopt. Lensvelt werkt als vaatchirurg in opleiding in het Rijnstate ziekenhuis in Arnhem.