Over ons Actueel Nieuws

Proefschrift: Modulation of microglial activity

Promotor(s): prof.dr. H.W.G.M. Boddeke

Faculteit: Medische Wetenschappen

Mogelijk belangrijk doelwit geïdentificeerd voor reguleren ontstekingsreactie in zenuwstelsel

Histone deacetylases (HDAC’s), een groep enzymen die histones (proteïnes die DNA verpakken en reguleren) in staat stellen om hun werk te doen, zijn mogelijk een belangrijk doelwit in het stopzetten van ontstekingsreacties in het centrale zenuwstelsel. Dat concludeert Vishun Kannan in een onderzoek naar microglia, de opruimers van dode of beschadigde lichaamseigen cellen in het centrale zenuwstelsel.

Microglia vormen het immuunsysteem van het centrale zenuwstelsel. Ze kunnen een ontstekingsreactie beginnen, ondersteunen zenuwcellen en ruimen dode cellen op. Bij diverse neurologische aandoeningen, maar ook bij gewone veroudering, verloopt dit proces niet goed. Microglia kunnen dan overactief raken met een voortdurende ontsteking tot gevolg. Kannan onderzocht hoe deze ontstekingsreactie kan worden gereguleerd.

Hij concludeert dat HDAC’s in dat proces een belangrijk doelwit kunnen zijn. De promovendus komt tot die conclusie op basis van onderzoek in microglia-cellen. Kannan stelt vast dat wanneer de activiteit van HDAC wordt afgeremd, de ontstekingsactiviteit van de microglia dan ook wordt afgeremd. Daarnaast blijkt dat de ondersteuning van zenuwcellen door microglia ook gereguleerd wordt door remmers van HDAC-eiwitten.

Vishnu Kannan (India, 1981) studeerde Biotechnologie aan de universiteit van Kerala, India, en behaalde zijn Master in kanker-, cel- en moleculaire biologie aan de Universiteit van Leicester, Engeland. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling Neurowetenschappen, sectie Medische Fysiologie, van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Kannan maakte deel uit van het onderzoeksinstituut Behavioral and Cognitive Neurosciences (BCN).