Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. Vu Dinh Hoa: Clinical pharmacology of tuberculosis drugs and tuberculosis control in developing world. The involvement of private pharmacy and the individualization of treatment using dried blood spot

Wanneer:vr 28-06-2013 om 11:00

Promotie: dhr. Vu Dinh Hoa, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Clinical pharmacology of tuberculosis drugs and tuberculosis control in developing world. The involvement of private pharmacy and the individualization of treatment using dried blood spot

Promotor(s): prof.dr. J.R.B.J. Brouwers, prof.dr. D.R.A. Uges, prof.dr. D.H. Nguyen

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Simpele bloedanalyse kan overmedicatie TBC voorkomen

Dinh Hoa Vu heeft in Hanoi (Vietnam) onderzoek verricht naar de kennis van apothekers over anti-TBC-middelen. Wereldwijd is er een toename van Multiresistente tuberculose (TBC), vooral in Oost Europa en delen van Azië. Om de verspreiding van TBC – ook naar andere landen- te voorkomen is het nodig dat de kennis bij gezondheidswerkers in arme landen toeneemt. Verder is het nodig instrumenten te ontwikkelen waarmee de therapie beter op de individuele patiënt afgestemd kan worden.

Door de analyse van een druppel bloed op filtreerpapier is het mogelijk gebleken de therapie individueel aan de patiënt aan te passen. De methode is ontwikkeld voor: moxifloxacine, linezolide, rifampicine en clarithromcyine. Toepassing van de ontwikkelde techniek is een kleine, maar belangrijke stap in het wereldwijd beheersen en/of uitroeien van TBC.

In Hanoi heeft Vu met behulp van een ‘simulatiepatiënt’ in meer dan honderd apotheken vragen gesteld over de maatregelen bij een patiënt die TBC simuleerde. Soms werd het ziektebeeld niet herkend en wanneer wel, dan werd de patiënt lang niet altijd verwezen naar het Nationale TBC programma voor gratis hulp. Vaak werden sterk werkende antibiotica (rifampicine en fluorochinolonen) geadviseerd zonder verdere diagnostiek. Het ongecontroleerd verstrekken van antibiotica aan TBC patiënten is een ernstig gezondheidsrisico, en bevordert de verspreiding van multiresistente TBC. Verplichte bijscholingsprogramma’s voor apothekers zijn nodig om deze praktijk tegen te gaan.

Een simpele methode is ontwikkeld om met een druppel bloed op een filtreerpapiertje een volledige analyse van gebruikte anti–TBC-middelen te verrichten. De bloedconcentraties van de anti-TBC-middelen kunnen individueel sterk verschillen, waardoor doseeraanpassingen nodig zijn. Nu wordt vaak een standaard dosering gegeven ongeacht het lichaamsgewicht, genetische verschillen en andere factoren.

Dinh Hoa Vu studeerde farmacie aan de universiteit van Ha Noi (Vietnam). Hij promoveert aan de RUG op onderzoek dat hij uitvoerde aan de Ha Noi University of Pharmacy in Vietnam, waar hij inmiddels werkt als hoofddocent, en de Basiseenheid Farmacotherpaie en Farmacologische Patiëntenzorg van de RUG, i.s.m. de afdeling Ziekenhuisapotheek en Klinische Farmacie van het UMCG. Het onderzoek is gefinancierd door NUFFIC (ontwikkelingssamenwerking hoger onderwijs) als onderdeel van een Project Clinical Pharmacy Education/Science van projectleider prof.dr. Koos Brouwers.