Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. J.A. Stigt: Thoracic masses. From chest radiography and ultrasound guided biopsies to molecular biology

Wanneer:wo 19-06-2013 om 14:30

Promotie: dhr. J.A. Stigt, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Thoracic masses. From chest radiography and ultrasound guided biopsies to molecular biology

Promotor(s): prof.dr. H.J.M. Groen

Faculteit: Medische Wetenschappen

Snelle diagnose bij verdenking op longkanker

Voor patiënten met een foto die mogelijk wijst op longkanker, is een eendaags diagnoseprogramma opgezet. Longarts Jos Stigt, werkzaam in de Isala Klinieken in Zwolle, ontwikkelde en evalueerde het programma. Bij 85% van de patiënten met kanker konden alle onderzoeken voor de diagnose en het tumorstadium op de diagnosedag worden afgerond. Over het algemeen kon dan binnen een week het behandelplan met de patiënten worden besproken.

Stigt concludeert dat de diagnose longkanker met een standaard diagnoseprogramma op een efficiënte manier kan worden vastgesteld en met een zeer korte wachttijd. In de ochtend wordt een PET-CT scan gemaakt. Afhankelijk van de resultaten worden in de middag aanvullende onderzoeken gedaan. Gestreefd wordt naar het stellen van de diagnose en het stadium van de kanker met behulp van een onderzoek.

Stigt noemt een aantal voorwaarden voor het efficiënt werken van een diagnostisch dagprogramma. Dit zijn een goede patiëntselectie, een protocol of werkplan, de aanwezigheid van het complete scala aan moderne diagnostische technieken en artsen die de resultaten kunnen interpreteren en met de patiënt bespreken.

Behalve de snelheid van diagnostiek zijn er volgens Stigt ook nog andere voordelen. De patiënt hoeft niet naar verschillende ziekenhuizen voor verschillende onderzoeken. Vaak wordt bij deze patiënten routinematig een als belastend ervaren bronchoscopie uitgevoerd, maar dit blijkt bij veel patiënten overbodig omdat de informatie ook verkregen kan worden met bijvoorbeeld een punctie. Het onderzoek van Stigt illustreert duidelijk het voordeel voor patiënten als alle diagnostiek onder een ziekenhuisdak aanwezig is.

Jos Stigt (Rotterdam, 1962) studeerde geneeskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij werkt als longarts in de Isala Klinieken in Zwolle en voerde daar ook het onderzoek uit. In het onderzoek kwamen meerdere aspecten en toepassingen van moderne diagnostiek naar zowel goed- als kwaadaardige tumoren in de borstkas aan de orde. Voor een deel van het onderzoek is financiering verkregen van AstraZeneca.