Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. H. Liu: Improvement of influenza vaccines by using a saponin-derived adjuvant

Wanneer:wo 19-06-2013 om 11:00

Promotie: mw. H. Liu, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Improvement of influenza vaccines by using a saponin-derived adjuvant

Promotor(s): prof.dr. A.L.W. Huckriede, prof.dr. J.C. Wilschut

Faculteit: Medische Wetenschappen

Hulpstof maakt griepvaccin beter en sterker

De hulpstof GPI-0100 zorgt ervoor dat griepvaccins een sterkere en kwalitatief betere immuunrespons oproepen. Die vaccins bieden daardoor een betere bescherming tegen griep. Ook kan de dosis omlaag, waardoor er met dezelfde hoeveelheid vaccin meer mensen ingeënt kunnen worden. Dat concludeert Heng Liu. Zij deed preklinisch onderzoek naar het verbeteren van de effectiviteit van griepvaccins.

Griepepidemieën hebben een grote sociale en economische impact. Liu stelt dat de huidige griepvaccins een redelijk goede bescherming bieden aan gezonde volwassenen, maar dat ze onvoldoende effectief zijn voor kwetsbare groepen zoals kinderen en ouderen. Zij ontdekte dat de vaccins beter werken door het toevoegen van de hulpstof GPI-0100 – een zeepachtige stof van de schors van de zeepschorsboom. Het vaccin met de hulpstof riep in preklinisch onderzoek een sterkere afweerreactie op dan het vaccin zonder hulpstof. De dosis kan daardoor omlaag, wat bij het uitbreken van pandemieën gunstig kan zijn.

De promovendus ontdekte verder dat de werkzaamheid van de hulpstof nog verder verbeterd kan worden door gebruik te maken van een optimale vaccinsamenstelling en te kiezen voor een geschikte plaats van toediening (in de longen in plaats van in de spieren). Deze preklinische resultaten moeten nog verder onderzocht worden.

Heng Liu (Taiwan, 1982) studeerde aan de National Taiwan University en aan de University of Oxford, Groot-Brittannië. Zij verrichtte haar onderzoek bij de afdeling Medische Microbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen, sectie Moleculaire Virologie. Liu participeerde in onderzoeksinstituut GUIDE. Haar onderzoek valt binnen het raamwerk van onderzoekscentrum NIVAREC (Netherlands Influenza Vaccine Research Centre) en werd gefinancierd door ZonMw en het UMCG.