Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. W. Annema: Understanding HDL function. Studies in preclinical models and patients

Wanneer:ma 17-06-2013 om 14:30

Promotie: mw. W. Annema, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Understanding HDL function. Studies in preclinical models and patients

Promotor(s): prof.dr. U.J.F. Tietge

Faculteit: Medische Wetenschappen

HDL-functie draagt mogelijk bij aan het risico op hart- en vaatziekten

Slecht werkende High-density lipoproteïne (HDL) draagt mogelijk bij aan het risico op hart- en vaatziekten. Dat concludeert Wijtske Annema, die onderzoek deed naar de relatie tussen HDL-functie en hart- en vaatziekten.

HDL wordt over het algemeen gezien als het goede cholesterol in het lichaam. Des te hoger de hoeveelheid HDL in het bloed, des te lager het risico op hart- en vaatziekten. Recent onderzoek laat zien dat niet alleen de hoeveelheid HDL belangrijk is, maar ook de functie van het HDL. In een gecompliceerd proces, genaamd Reverse Cholesterol Transport (RCT), helpt HDL om cholesterol uit de weefsels via het plasma naar de lever te sturen, waarna het via de ontlasting het lichaam kan verlaten. Dit proces werkt mogelijk niet goed bij mensen met hart- en vaatziekten. Er is evenwel nog veel onduidelijk over de rol die HDL-functie precies speelt in hart- en vaatziekten.

Annema ontdekte onder andere dat het proces van RCT minder goed werkt in het geval van een acute ontstekingsreactie en type-1 diabetes. Ook vond ze dat het HDL van mensen met een hartinfarct minder goed functioneert. Niettemin bleek HDL-functie niet het risico op toekomstige sterfte door hart- en vaatziekten te kunnen voorspellen. De promovenda concludeert dat HDL-functie meer informatie kan geven dan cholesterolwaardes, maar dat er grootschaliger bevolkingsonderzoek nodig is naar het verband tussen HDL-functie en ziekte.

Wijtske Annema (Dantumadeel, 1982) studeerde Biomedische Wetenschappen aan de Radboud Universiteit van Nijmegen. Zij verrichtte haar onderzoek bij de afdeling Kindergeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd gefinancierd door het Top Institute Food and Nutrition, Wageningen. Annema werkt als onderzoeker bij het Institut Klinische Chemie van het UniversitätsSpital Zürich, Zwitserland.