Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. J. de Boer: Learning from video: viewing behavior of students

Wanneer:do 13-06-2013 om 09:00

Promotie: dhr. J. de Boer, 9.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Learning from video: viewing behavior of students

Promotor(s): prof.dr. E.O. de Brock

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Leergedrag studenten gebaat bij betere mediaspelers

Studenten die leren van video’s zijn gebaat bij mediaspelers die meer opties bieden bij het zoeken naar specifieke delen van een filmpje. Voor het leereffect is het belangrijk dat het eenvoudiger wordt om een bepaald fragment nog eens terug te kijken. Dat stelt Jelle de Boer, die promoveert op een onderzoek naar de kijkpatronen van studenten bij het bestuderen van video’s.

De Boer onderzocht het kijkgedrag van studenten in verschillende experimenten. Studenten kregen daarbij onder meer een instructie over mogelijk alternatief kijkgedrag, om te onderzoeken in hoeverre die alternatieve strategie hun leereffecten zou verhogen. De Boer vond dat de leereffecten van kijkers met een smal kijkrepertoire lager waren dan de leereffecten van strategische kijkers en studenten met een breed kijkrepertoire.

Studenten met enige basiskennis over de onderwerpen die aan bod kwamen in de video’s hadden het meeste voordeel van het gebruik van mogelijk alternatief kijkgedrag en studenten met weinig voorkennis hadden het minste voordeel. De leerwinst van studenten met weinig voorkennis verdween na een aantal weken; kennisverwerking lijkt slecht te gaan wanneer twee dingen tegelijk worden gedaan.

Jelle de Boer studeerde natuurkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. De Boer is Senior Lecturer Content Management en Coordinator Web & Mobile Services op de Hanzehogeschool Groningen.