Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. C.M. Woolthuis: The biology of human hematopoietic stem and progenitor cells in acute myeloid leukemia, aging and autologous transplantation

Wanneer:wo 29-05-2013 om 16:15

Promotie: mw. C.M. Woolthuis, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The biology of human hematopoietic stem and progenitor cells in acute myeloid leukemia, aging and autologous transplantation

Promotor(s): prof dr. E. Vellenga, prof.dr. J.J. Schuringa

Faculteit: Medische Wetenschappen

Beenmergcellen functioneren minder goed na transplantatie

Acute myeloïde leukemie (AML) is een zeldzame vorm van kanker in het beenmerg en het bloed die vooral bij ouderen voorkomt. De ziekte ontstaat door een fout in het systeem van bloedaanmaak, het hematopoëtisch systeem, in het beenmerg. Er gaat dan iets mis in de deling van normale bloedstamcellen tot bloedcellen, waardoor de cellen harder gaan delen. Carolien Woolthuis deed onderzoek naar de rol van hematopoëtische stam- en voorlopercellen in het ontstaan van AML.

Woolthuis onderzocht onder andere wat de effecten van normale veroudering zijn op het beenmerg. De resultaten suggereren dat veroudering onder normale omstandigheden weinig invloed heeft op de functie van het beenmerg. In situaties van biologische stress, zoals na chemotherapie of in geval van transplantatie, lijkt veroudering echter wel een belangrijke factor te zijn.

Ook onderzocht Woolthuis de langetermijneffecten van autologe stamceltransplantatie (het terugplaatsen van eigen, gezonde stamcellen uit het beenmerg na chemotherapie) op het beenmerg. Ze ontdekte dat stam- en voorlopercellen in het beenmerg na een transplantatie minder goed functioneren en een verhoogde delingsactiviteit laten zien. Dat verklaart mogelijk waarom de behandelmogelijkheden na een stamceltransplantatie zeer beperkt zijn. Aanvullend onderzoek moet volgens Woolthuis meer aandacht hebben voor de langetermijneffecten van de huidige behandelmethoden.

Carolien Woolthuis (Groningen, 1986) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar onderzoek bij de afdeling Experimentele Hematologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen en maakte deel uit van onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd onder andere gefinancierd met een JSM Talent Grant van het Ubbo Emmius Fonds, en door de J.K. de Cock Stichting, Stichting Tekke Huizinga Fonds en het UMCG. Woolthuis’ promotie vindt plaats binnen het kader van een MD/PhD-traject van het UMCG.