Over ons Actueel Nieuws

Promotor(s): prof.dr. T.N. Wijmenga, prof.dr. M.H. Hofker

Faculteit: Medische Wetenschappen

Gen COMMD1 heeft belangrijke rol in remmen ontstekingsreacties

Ontsteking is een belangrijk mechanisme van ons lichaam om het te beschermen tegen infecties en beschadiging van weefsels. De ontstekingsreactie heeft als doel om lichaamsvreemde en beschadigde cellen te verwijderen en herstellen. Ongecontroleerde, chronische ontsteking levert veel schade op. Het is daarom belangrijk dat een ontstekingsreactie weer op tijd wordt stopgezet. Ezra Burstein deed onderzoek naar de cellulaire mechanismen die betrokken zijn bij het stoppen van ontstekingsreacties.

Het eiwittencomplex NF-κB speelt een belangrijke rol in het reguleren van een ontstekingsreactie. Burstein concludeert dat er veel onderzoek is gedaan naar de rol van dit eiwittencomplex in het starten van ontstekingsreacties, maar niet naar het stopzetten van die reacties.

Hij ontdekte dat eiwitafbraak met behulp van ubiquitine, een klein eiwit dat markeert welke eiwitten afgebroken moeten worden, een belangrijke rol speelt in het controleren van de expressie van genen tijdens ontstekingsreacties. Ongecontroleerde expressie kan tot chronische ontstekingen leiden. Ook toonde hij het belang aan van een specifiek gen in dit proces (COMMD1) als rem op NF-κB. Wanneer deze ‘rem’ uit ontstekingscellen verwijderd wordt, blijkt er een verhoogde gevoeligheid op te treden voor ontstekingsreacties.

Ezra Burstein (Peru, 1968) studeerde geneeskunde aan de universiteit van Lima, Peru. Hij verrichtte zijn onderzoek aan het Texas Southwestern Medical Centre in samenwerking met de afdeling Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door de Amerikaanse ‘National Institutes of Health’, de ‘Crohn’s and Colitis Foundation of America’ en het ‘Disease Oriented Clinical Scholars Program’. Burnstein werkt als onderzoeker op de afdeling Internal Medicine and Molecular Biology van het University of Texas Southwestern Medical Centre.