Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. F. Maccioni: Evaluation of Crohn's disease activity: an integrated imaging approach

Wanneer:ma 13-05-2013 om 11:00

Promotie: mw. F. Maccioni, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Evaluation of Crohn's disease activity: an integrated imaging approach

Promotor(s): prof.dr. A. Signore, prof.dr. R.A.J.O. Dierckx

Faculteit: Medische Wetenschappen

Ziekte van Crohn verschilt bij kinderen en volwassenen

Mensen met de ziekte van Crohn kampen met een chronische ontsteking van de slijmvliezen van het maag-darmkanaal. De ziekte komt steeds vaker en steeds vroeger voor, soms zelfs bij pasgeborenen. Francesca Maccioni onderzocht hoe MRI-scans kunnen helpen om de ontstekingsactiviteit bij de ziekte van Crohn vast te stellen.

De onderzoekster stelt dat het met behulp van MRI mogelijk is om vast te stellen op welke plek in de darmen de ontstekingen zich bevinden. Ook kan met MRI een onderscheid worden gemaakt tussen oedeem (vochtophoping), fibrose (toename van bindweefsel) en hypervascularisatie (toename van het aantal bloedvaatjes). Ze concludeert dat MRI een veilige techniek is om de ziekte vast te stellen en om het effect van therapieën in beeld te brengen.

Maccioni vergeleek verder de ziekteactiviteit van 43 volwassen en 43 kinderen met de ziekte van Crohn. Daarvoor maakte ze gebruik van MRI, aangevuld met klinische en endoscopische onderzoeken. Ze ontdekte dat er een opvallend verschil vastgesteld kon worden in ziekteactiviteit tussen de twee groepen patiënten. Bij de volwassenen manifesteerden ontstekingen zich vooral in het laatste deel van de dunne darm, bij de kinderen in het laatste deel van de dikke darm. Dat kan volgens de promovenda betekenen dat er twee verschillende vormen van de ziekte bestaan.

Francesca Maccioni (Italië, 1963) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit van La Sapienza, Rome. Zij verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Radiologische Wetenschappen van de Sapienza universiteit (Rome, Italië) in samenwerking met de afdeling Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Maccioni werkt als radioloog bij de afdeling Radiologische Wetenschappen van de universiteit van La Sapienza.