Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. J.M. da Silva Voorham: Immature dengue virus: functional properties and potential contribution to disease

Wanneer:wo 15-05-2013 om 11:00

Promotie: mw. J.M. da Silva Voorham, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Immature dengue virus: functional properties and potential contribution to disease

Promotor(s): prof.dr. J.M. Smit, prof.dr. J.C. Wilschut

Faculteit: Medische Wetenschappen

Beter inzicht in mechanismen achter infectieziekte dengue

Dengue (‘knokkelkoorts’) is een veelvoorkomende, tropische infectieziekte die wordt overgebracht door muggen. Naar schatting raken jaarlijks zo’n vijftig tot honderd miljoen mensen besmet. Meestal gaat dengue vanzelf over, maar in zo’n 500.000 gevallen ontwikkelt de patiënt een ernstige vorm van de ziekte, hemorragische dengue, met een mogelijk fataal verloop. Júlia Maria da Silva Voorham onderzocht welke rol immature dengue-deeltjes spelen in het infectieproces.

Samen met collega-onderzoeker Izabela Rodenhuis-Zybert ontdekte Da Silva Voorham dat immature (onrijpe) dengue-virusdeeltjes in de aanwezigheid van antilichamen (door het lichaam aangemaakte antistoffen) hoog infectieus worden. Da Silva Voorham concludeert dat dit geldt voor een grote verscheidenheid van antistoffen gericht tegen dengue. Dit is opmerkelijk omdat tot nu toe werd gedacht dat immature deeltjes niet bijdragen aan een dengue-infectie.

De ontdekking sluit aan bij eerder onderzoek, dat liet zien dat hemorragische dengue optreedt als het lichaam antilichamen heeft aangemaakt ten gevolge van een eerdere besmetting met een andere variant van het virus. Verdere kennis van de rol van immature dengue-deeltjes bij een secundaire infectie draagt bij aan een beter begrip van het ontstaan en de ontwikkeling van de ziekte. Dat is volgens de promovenda vooral van belang voor de ontwikkeling van veilige vaccins.

Júlia Maria da Silva Voorham (Brazilië, 1967) studeerde geneeskunde in Brazilië en Groningen. Zij verrichtte haar onderzoek bij de sectie Moleculaire Virologie, subgroep ‘Mosquito-Borne Viral Infections’, van de afdeling Medische Microbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door NWO, de Nederlandse Organisatie voor Gezondheidsonderzoek en Zorginnovatie (ZonMW/AGIKO stipendia) en de Rijksuniversiteit Groningen. Da Silva Voorham is in opleiding tot arts-microbioloog in het UMCG.