Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. G. Chaparro Molano: The cosmic-ray dominated midplane of protoplanetary disks. The solar system connection

Wanneer:vr 17-05-2013 om 11:00

Promotie: dhr. G. Chaparro Molano, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The cosmic-ray dominated midplane of protoplanetary disks. The solar system connection

Promotor(s): prof.dr. I. Kamp

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

De chemie van het prille zonnestelsel

In zijn proefschrift probeert Germán Chaparro Molano de chemische omstandigheden van het prille zonnestelsel vast te leggen. Dit doet hij door modellen van de chemische evolutie van protoplanetaire schijven te analyseren en te vergelijken met onze huidige kennis van de chemische samenstelling van hemellichamen binnen ons zonnestelsel, zoals kometen.

Om dit te kunnen bereiken zijn consistente stralings- en hydrodynamische modellen van protoplanetaire schijven nodig. Met de modellen kunnen de lokale temperatuur, dichtheid en het stralingsveld worden bepaald van de omgeving waar de gas- en stofchemie plaatsvindt. Het gedeelte van de protoplanetaire schijf waar de planeten (en kometen) gevormd worden, valt samen met het middenvlak dat gedomineerd wordt door kosmische straling. Daarom richtte Chaparro zijn aandacht ook op het begrijpen van de rol van fotochemische processen die afhankelijk zijn van kosmische straling.

Germán Chaparro Molano (1984, Colombia) studeerde aan de universiteit van Leiden. Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Kapteyn Instituut voor Sterrenkunde van de RUG.