Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. E.S. Ovchinnikova: Physical-chemical interactions between bacteria and fungi

Wanneer:wo 08-05-2013 om 14:30

Promotie: mw. E.S. Ovchinnikova, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Physical-chemical interactions between bacteria and fungi

Promotor(s): prof.dr. H.C. van der Mei, prof.dr.ir. H.J. Busscher

Faculteit: Medische Wetenschappen

Samenwerking tussen bacteriën en gisten verder ontrafeld

De bacteriële stammen Pseudomonas aeruginosa en Staphylococcus aureus en de gist Candida albicans spelen een belangrijke rol bij infecties in het menselijk lichaam. Dát bacteriën en gisten samenwerken, was al langer bekend. Door een geavanceerd communicatiesysteem is cel-cel-communicatie zelfs mogelijk zonder dat er sprake is van fysiek contact tussen de organismen. Maar hóe ze precies samenwerken, welke fysische en biochemische mechanismen optreden om interacties mogelijk te maken, was nog onbekend. Ekaterina Ovchinnikova onderzocht de hechtingskrachten tussen de twee bacteriestammen en verschillende vormen van de gist Candida albicans.

Ovchinnikova onderzocht de hechtingskrachten tussen de bacteriën en de gist met behulp van oppervlaktethermodynamica en atomaire kracht microscopie (AFM). Ze ontdekte welke specifieke proteïnes en proteïnelagen de bacteriën in staat stellen om ‘mee te liften’ op de ‘hyfen’ (schimmel- of celdraden) van Candida albicans. Ook bestudeerde ze de verschillen in hechtingskracht van de stafylokokken over de lengte van de hyfe. Ze concludeert dat die hechtingskracht afhangt van de plek waar de interactie plaatsvindt. De hechtingskrachten aan de ‘kop’ (de gistcel waaruit de hyfe ontkiemt) bleken verrassend genoeg veel kleiner dan die aan de ‘top’ (het groeiende uiteinde van de hyfe) en het midden van de hyfe.

Ekaterina Ovchinnikova (Rusland, 1984) studeerde Moleculaire Biologie aan de Universiteit van Novosibirsk, Rusland. Ze voerde haar onderzoek uit bij het W.J. Kolff onderzoeksinstituut voor biotechnologie (Biomedical Engineering) van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Ovchinnikova ontving voor het verrichten van haar onderzoek een Ubbo Emmius beurs. Ze blijft als postdoc-onderzoeker verbonden aan het UMCG en werkt in het ‘Laboratory of Stem Cell Regulation and Mechanisms of Regeneration’.