Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. K. George: Recent star formation in cluster early-type galaxies. Evidence from dynamics and stellar populations over the past 7 Gyr

Wanneer:ma 29-04-2013 om 11:00

Promotie: dhr. K. George, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Recent star formation in cluster early-type galaxies. Evidence from dynamics and stellar populations over the past 7 Gyr

Promotor(s): prof.dr. S.C. Trager

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Levenstekens van doodgewaande sterrenstelsels

In tegenstelling tot de Melkweg bestaan sommige sterrenstelsels in het lokale universum uit oude en rode sterren. Het vermoeden bestaat dat deze stelsels, ook wel vroeg-type stelsels genoemd, al volledig gevormd waren toen het heelal nog niet eens de helft van haar huidige leeftijd had bereikt. Onze huidige kennis van de formatie van sterrenstelsels leert echter dat sterrenstelsels nieuwe sterren blijven vormen tot de dag van vandaag. Waarnemingen laten zien dat de totale stellaire massa van de populatie vroeg-type stelsels in de laatste acht miljard jaar is toegenomen.

Koshy George onderzocht deze schijnbare tegenstelling door stelsels te bestuderen die voornamelijk uit oude sterren bestaan en zich in grote, hoge dichtheidsgebieden van sterrenstelselclusters bevinden. Hij zocht specifiek naar bewijs voor recente stervorming in deze stelsels.

George maakte gebruik van waarnemingen en spectra van stelsels in vier clusters. De waarnemingen werden verkregen met de meest geavanceerde telescopen ter wereld. Ze kijken tot zeven miljard jaar terug in de tijd.

Vergelijkingen tussen de dynamische en stellaire massa’s en de helderheid van de bestudeerde stelsels geven een sterk bewijs voor een recente formatie van sterren, onafhankelijk van het kosmische tijdsperk waarbinnen de stelsels worden waargenomen. De voor ‘dood’ gewaande stelsels vertonen allemaal een recent teken van leven. Dit wekt de suggestie dat de sterren in vroeg-type stelsels zijn gevormd gedurende het gehele verloop van de kosmische geschiedenis en niet slechts in een enkele uitbarsting. Gezien de resultaten dient het klassieke plaatje van 'rode en dode' stelsels herzien te worden.

Koshy George (India, 1979) studeerde natuurkunde aan de Mahatma Gandhi University. Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Kapteyn Instituut voor Sterrenkunde.