Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. G. Verhees: Publiek-private samenwerking: adaptieve planning in theorie en praktijk

Wanneer:do 25-04-2013 om 14:30

Promotie: dhr. G. Verhees, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Publiek-private samenwerking: adaptieve planning in theorie en praktijk

Promotor(s): prof.dr. G. de Roo, prof.dr. E.J.M.M. Arts

Faculteit: Ruimtelijke Wetenschappen

Voorwaarden voor ‘adaptieve kwaliteit’ bij publiek-private samenwerking

Publiek-private samenwerking (PPS) is niet automatisch een adaptieve planningswijze. Dat blijkt uit het onderzoek van promovendus Frits Verhees. Hij deed drie casestudies en concludeert dat PPS voor grote infrastructurele en ruimtelijke projecten succesvol adaptieve kwaliteit oplevert mits:

•         een duidelijke rolverdeling wordt aangehouden tussen private partijen (initiatiefnemers), de overheid (selecteur en beslisser) en omgevings- en gebruikersorganisaties (‘aanpassers’)

•         gebruikers- en omgevingspartijen een serieuze(re) rol krijgen in het project

Het is belangrijk om grote infrastructurele en ruimtelijke projecten bewust te ‘metaplannen’, stelt Verhees. Bij het ‘plannen van de planning’ kan de beschikbare wet- en regelgeving als menukaart worden gehanteerd.

Frits Verhees (Mierlo, 1965) studeerde planologie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de basiseenheid Planologie aan de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Ter Haar werkt als tendermanager bij Heijmans PPP te Rosmalen.