Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. H.G. Rettke: Long-term outcomes in stroke rehabilitation: patients and informal caregivers

Wanneer:ma 22-04-2013 om 11:00

Promotie: dhr. H.G. Rettke, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Long-term outcomes in stroke rehabilitation: patients and informal caregivers

Promotor(s): prof.dr. W.J.A. van den Heuvel

Faculteit: Medische Wetenschappen

Patiënten profiteren van betere begeleiding na beroerte

Na een beroerte hebben mensen vaak levenslang zorg nodig. Dat leidt tot een zware belasting van het zorgstelsel en van mantelzorgers. Des te belangrijker is het dat patiënten zo goed mogelijk herstellen, niet alleen tijdens, maar ook na de revalidatie in een kliniek. Horst Rettke en collega-onderzoeker Heike Geschwindner gingen voor 287 patiënten in meerdere revalidatiecentra in Duitstalig Zwitserland na in hoeverre zij eerder gestelde revalidatiedoelen na drie jaar wisten te bereiken. Ook onderzochten ze hoe mantelzorgers (vaak de partner of naaste familie) in deze periode de zorg voor de patiënten ervoeren. Geschwindner en Rettke promoveren op dezelfde dag op dit onderzoek.

Rettke en Geschwindner ontdekten dat de revalidatiedoelen die de patiënten in het revalidatiecentrum formuleerden weliswaar vaak gehaald werden, maar dat re-integratie in de maatschappij vervolgens vaak maar ten dele lukt. Volgens de onderzoekers komt dat omdat de focus in het revalidatiecentrum op lichamelijk, en daarna pas op geestelijk herstel ligt. Juist cognitieve functies, zoals communicatievaardigheden, zijn essentieel om goed te kunnen re-integreren. De promovendi stellen daarom dat aan cognitief herstel meer aandacht zou moeten worden besteed.

Ook ontdekten Rettke en Geschwinder dat mantelzorgers de zorg voor een partner of familielid minder belastend vonden, naarmate ze het gevoel hadden de situatie meester te zijn en een structurele bijdrage te kunnen leveren aan verder herstel. Wel concludeerden ze dat mantelzorgers wat dat betreft nog beter op hun taak voorbereid kunnen worden.

Heike M. Geschwindner (Duitsland, 1958) en Horst Rettke (Duitsland, 1952) studeerden beiden Verplegingswetenschap aan de Universiteit van Maastricht. Ze voerden hun onderzoek uit bij hun huidige werkgevers, respectievelijk ‘Nursing Homes’ van het Department of Health and Environment (Gemeente Zürich) en het ‘Center Clinical Nursing Resarch’ van het University Hospital Zürich.