Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. Q. Ye: Molecular and cellular mechanism of collagen degradation in the foreign body reaction

Wanneer:wo 10-04-2013 om 11:00

Promotie: dhr. Q. Ye, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Molecular and cellular mechanism of collagen degradation in the foreign body reaction

Promotor(s): prof.dr. Y. Ren, prof.dr. R.A. Bank

Faculteit: Medische Wetenschappen

Afbraak collageen bij weefselregeneratie beter in kaart

De bio-polymeer collageen wordt veel gebruikt als bouwsteiger voor weefselregeneratie. Implantatie van collageen veroorzaakt reacties tegen de lichaamsvreemde stof, die uiteindelijk zorgen voor de ontbinding ervan. UMCG-onderzoeker Adam Ye onderzocht hoe de afbraak van collageen zo gereguleerd kan worden dat de snelheid ervan overeenkomt met de opbouw of regeneratie van het nieuwe weefsel.

Implantatie van collageen voor weefselregeneratie ziet het lichaam als een ‘vreemd lichaam’. Dit veroorzaakt immunologische afweerreacties die uiteindelijk leiden tot ontbinding van de collageen-steiger. Ye bracht de gehele cascade van onderling verbonden processen in kaart: infiltratie van afweercellen, activering van ontstekingscellen, fagocytose (omsluiten van de collageendeeltjes) en proteolyse (enzymatische afbraak). Ye identificeerde verschillende immunologische stoffen die mogelijk gebruikt kunnen worden in de regulatie van de afbraak van collageen. Toch denkt hij dat er nog een lange weg te gaan is voordat zijn inzichten in de kliniek toegepast kunnen worden.

Qingsong (Adam) Ye (China, 1981) studeerde Orthodontie aan de Sichuan Universiteit in China. Hij voerde zijn promotieonderzoek uit bij de afdelingen Pathologie & Medische Biologie en Orthodontie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) in het kader van de onderzoekslijn Stamcellen en Tissue Engineering. Inmiddels werkt Ye als universiteit docent aan de Dental School, James Cook Universiteit in Australië.