Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. G.J. Hoogstra: Location changes of jobs and people. Analyses of population-employment interactions and impacts of gender and geography

Wanneer:do 14-03-2013 om 16:15

Promotie: dhr. G.J. Hoogstra, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Location changes of jobs and people. Analyses of population-employment interactions and impacts of gender and geography

Promotor(s): prof.dr. J. van Dijk, prof.dr. R.J.G.M. Florax

Faculteit: Ruimtelijke Wetenschappen

Regionale relatie tussen bevolkingsgroei en werkgelegenheidsgroei moeilijk vast te stellen

Volgt wonen werken of volgt werken wonen? Die vraag staat centraal in het promotieonderzoek van Gerke Hoogstra. Hij concludeert dat het moeilijk is om voor een bepaalde regio zonder meer vast te stellen of werkgelegenheidsveranderingen voorafgaan aan bevolkingsveranderingen of dat bevolkingsveranderingen juist voorafgaan aan werkgelegenheidsveranderingen. Hoogstra zet vraagtekens bij ruimtelijk-economisch beleid dat gericht is op het bevorderen van bevolkingsgroei met de verwachting dat de werkgelegenheidsgroei dan vanzelf zal volgen, omdat voor dat beleid de wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt.

Hoogstra verrichtte een meta-analyse op 37 studies die inzicht geven in de interacties tussen bevolkingsgroei en werkgelegenheidsgroei. De resultaten van die studies vertonen grote verschillen, maar wijzen vooral op ‘werken volgt wonen’. De verschillen in de resultaten zijn volgens Hoogstra te verklaren op basis van zowel empirische als methodologische factoren.

De promovendus deed ook onderzoek naar de invloed van afstand en geslacht. Analyse van postcode-data van Noord-Nederland laat zien dat de interacties zich uitstrekken over een afstand van ongeveer 7 tot 60 kilometer hemelsbreed en 45 minuten reistijd over de weg. Voor zowel de werkgelegenheid van mannen als die van vrouwen geldt dat vooral geldt dat ‘werken wonen volgt’, maar wel op verschillende afstandsintervallen (< 15 minuten reistijd bij de werkgelegenheid van vrouwen en 30-45 minuten reistijd bij de werkgelegenheid van mannen). Voor beide werkgelegenheidsgroepen geldt dat de werkgelegenheidsgroei in een postcodegebied bovenal wordt bepaald door de werkgelegenheidsgroei in nabijgelegen postcodegebieden binnen een reisafstand van 30 minuten.

Gerke Hoogstra (Stadskanaal, 1974) studeerde sociale geografie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichte zijn onderzoek bij de afdeling economische geografie van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Het promotieonderzoek maakt deel uit van het onderzoeksprogramma van de onderzoekschool Urban and Regional Studies Institute (URSI).